Инструкция за безопасна работа на кораби и други плавателни съдове

 

1. Въведение

Обикновено не е необходимо да инспектирате товара или да вземате проби на борда на плавателни съдове, но ако все пак се наложи, винаги се уверявайте, че капитанът, екипажът и всички други оперативни служители в близост знаят какво възнамерявате да правите. Настоящите указания са предназначени да предоставят само обзор на опасностите, на които може да попаднете при работа на кораби и други плавателни съдове.
  • трябва да имате предвид тези опасности и да избягвате опасните ситуации,
  • не бива да навлизате в никоя зона на плавателен съд, която не е достъпна за гражданите, без изрично разрешение и — при необходимост — надзор,
  • ако дадена установена опасност не може да бъде избегната, не бива да продължавате, в случай че нямате подходящо обучение, указания и — при необходимост— съответното разрешение от капитана или собствениците на плавателния съд.
Винаги трябва да правите справка в националното си законодателство и съответните указания.

За персонала, който работи на кораби и плавателни съдове, трябва да бъдат направени оценки на риска и да бъдат на разположение практики за безопасна работа.


1.1 Подходящи предпазни средства

Предпазните средства трябва да са на разположение и да се носят. Те включват:
  • сигнално облекло,
  • спасителни жилетки и/или водолазни костюми,
  • ръкавици,
  • гащеризони,
  • противоплъзгащи и антистатични обувки/боти (обикновено със защита на пръстите),
  • защитни каски,
  • конструктивно безопасно (IS) фенерче или работно осветление (оборудване, което е безопасно за използване в запалима атмосфера).


Ако трябва да влизате в ограничени пространства, ще е необходимо допълнително специализирано оборудване (и обучение как да го използвате), включително:
  • лична сигнална система за безопасност (съдържа сензори за движение и показва, кога дадено лице е в безсъзнание),
  • личен уред за мониторинг на множество газове (открива вредни газове),
  • конструктивно безопасна (IS) радио-/комуникационна линия,
  • спасително оборудване за ограничени пространства (дихателен апарат със сгъстен въздух),
  • предпазни ремъци и спасително и локализиращо въже,
  • ръчна и автоматична реанимационна система (MARS).
Преди да използвате дихателни апарати със сгъстен въздух, се изискват медицински прегледи, обучение и редовни опреснителни курсове.



2. Достъп до плавателни съдове

Настоящият раздел съдържа насоки относно безопасните начини за качване на борда на плавателни съдове. Според законодателството от капитана на плавателния съд се изисква да осигури безопасни средства за качване на кораба и за слизане от него за всеки, който има законна работа на борда. Това включва митническите служители, които извършват задълженията си.

Достъпът до плавателни съдове обикновено се осъществява чрез стълба за качване или подвижно мостче, които трябва да бъдат закрепени по безопасен начин. Когато мостчето минава над вода, трябва да са предвидени така също предпазни мрежи.

Никога сами не предприемайте качване на плавателен съд, докато не се уверите, че това е безопасно. Стълбите или мостчетата често са хлъзгави или заледени. Противоплъзгащи защитни обувки могат да намалят риска от злополука, но все пак трябва да внимавате, особено ако е тъмно. В допълнение към указанията по-долу, трябва да прочетете също така раздела за работа на височина.


2.1 Качване на борда от кея

Когато се качвате на борда на плавателен съд от кея, трябва да използвате предвидената стълба или подвижен трап (сходня) за качване. Преди да ги използвате, проверете дали:
  • трапът или стълбата са правилно монтирани и обезопасени,
  • техният наклон е безопасен и се издига на един метър над нивото, където ходите,
  • са поставени предпазни мрежи, ако преминавате над вода,
  • ако се качвате на борда на ро-ро ферибот, трябва да го направите по трапа, освен ако рампите за превозни средства са единственото средство за достъп,
  • когато палубите на кораба са под равнището на кея, на плавателния съд трябва да бъде осигурено оборудване за достъп. Не се опитвайте да скачате на борда — може да се подхлъзнете или да паднете,
  • помнете, че на места с приливи и отливи плавателният съд може да се издигне или нивото му да се понижи през периода между вашето пристигане и напускане, така че достъпът може да се промени, напр. да е по-стръмен или да не е достатъчен. Ако имате съмнения, помолете капитана на кораба или отговорното длъжностно лице да го обезопаси.

2.2 Качване на борда от друг плавателен съд

Прекачването от един плавателен съд на борда на друг може да бъде особено опасно. Опитвайте се да го избягвате, ако това изобщо е възможно. Никога не опитвайте такова прекачване, ако превозното средство се движи. Когато е нужно — корабът, който носи отговорност за осигуряването на безопасен достъп до другия плавателен съд, обикновено е корабът, който се намира най-далеч (спрямо дока). Единственото изключение е, когато далечният плавателен съд има много по-нисък надводен борд (т.е. палубата е много по-ниска, затова за достъп е необходимо катерене), като в този случай плавателният съд с по-високия надводен борд отговаря за осигуряването на вашия безопасен достъп. Това обикновено включва използването на въжени стълби и е единственият случай, в който трябва да ги използвате за достъп. Не се опитвайте да се катерите по въжена стълба, освен ако ви е показано как да го направите безопасно.

Помнете: винаги трябва да носите спасителна жилетка, когато се прекачвате от един плавателен съд на друг, както и особено много да внимавате — по-специално при лошо време.


2.3 Използване на стълби

За достъп до плавателни съдове не използвайте преносима стълба. Ако обаче трябва да използвате такава поради друга причина, тя трябва да бъде със стабилна конструкция, добре поддържана и с подходяща якост (не трябва да се използват стълби, обозначени „за домашна употреба“). Вземете също така следните предпазни мерки:
  • закрепете сигурно стълбата в двата края, за да избегнете подхлъзване,
  • уверете се, че тя достига най-малко един метър над мястото, до което се опитвате да стигнете, и предвидете и двете ви ръце да са свободни при качването,
  • закачете инструментите на колан за инструменти, а останалото оборудване сложете в чанта, която да носите през рамо,
  • при качване или слизане винаги бъдете с лице към стълбата,
  • не прескачайте стъпала.
Внимавайте особено много, ако носите защитно облекло като спасителна жилетка или защитна шапка — да не се закачат на стъпалата.


2.4 Транспортьори за личния състав

Персоналът, който се качва на мобилни сондажни платформи, разположени в морето, понякога използва плаващи транспортьори за личния състав. Това е едно от по-опасните средства за достъп и трябва да се използва само от хора, които са били специално обучени. Петролната промишленост може да помогне при обучението на целия щатен персонал, на който може да се наложи да използва транспортьорите за личния състав. Всички операции, включващи използването на транспортьори за личния състав, трябва да бъдат добре планирани и строго контролирани. Ако трябва да се качите по този начин на подвижна сондажна платформа, разположена в морето, вие трябва:
  • да разберете как ще се осъществи прехвърлянето и да се уверите, че е безопасно,
  • да носите спасителна жилетка и всякакво друго защитно облекло, което вие или вашият ръководител считате за необходимо,
  • да се уверите, че на разположение има авариен спасителен плавателен съд и спасителна лодка,
  • да спазвате всички инструкции, които ви дава лицето, ръководещо прехвърлянето.
Такъв вид качване на борда не трябва да се извършва в лошо (бурно) време.



3. Работа на борда

Няколко опасности са присъщи на всички зони на плавателните съдове. Насекомите са много устойчиви и могат да бъдат срещнати навсякъде, в трюмовете са откривани плъхове, а хората могат да изпуснат замърсени неща във всички зони, като те не бива да се докосват без ръкавици.

Оборудване на кораба: никога не предприемайте проверка на каквото и да било оборудване на борда, преди да се консултирате с отговорното длъжностно лице. Некомпетентното боравене с оборудването за безопасност, навигационните уреди или електрическите системи може да засегне плавателната годност на плавателния съд, като по този начин се застрашава безопасността на пътниците и екипажа. Това би означавало, че сте извършили престъпление.

Пространства за пътниците и помещения за екипажа: при претърсването на тези зони внимавайте за остри предмети, които могат да бъдат укрити в тапицерията. Ако преместите някакви предпазни средства, напр. спасителни жилетки, трябва да ги върнете обратно, преди да напуснете плавателния съд.

Отделения за багаж и шкафчета: внимавайте за опасни химикали и оборудване. Първо се огледайте и поискайте помощ от екипажа, ако не сте сигурни какво има в зоната.

Тоалетни: освен че представляват потенциална опасност за здравето, под формата на изхвърлени игли за инжекции и т.н., тоалетните могат да съдържат корозивни почистващи химикали и дезинфектанти. Ако трябва да претърсите тези зони, носете подходящо защитно облекло и оборудване, по-специално ръкавици, и си измийте ръцете непосредствено след това.

Кухненски помещения (камбуз): електрическото кухненско оборудване функционира с високо напрежение и може да е много горещо. Внимавайте за счупени стъкла и т.н. в торбите и кофите за отпадъци. Някои плавателни съдове са снабдени с кухненски асансьори. Те са особено опасни и не бива да се използват за достъп.

Трюмове: : трюмовете могат да бъдат особено опасни, особено ако се извършва натоварване или разтоварване. Поискайте разрешение преди да влезете. Носете подходящо защитно облекло и защитна каска. Особено много внимавайте, защото товарът може да се е разместил по време на пътуването, по-специално ако морето е било бурно.

Помнете: направете справка в своето национално законодателство и съответните указания при работа в тази опасна среда.


3.1 Какви са опасностите?

Опасностите на борда на плавателни съдове имат различна степен на сериозност. Следва да проверявате и да вземате проби от товара на плавателен съд само когато няма друг вариант. Необходимо е всеобхватно обучение преди влизането в някои среди. Никога не бива да започвате работа, без да уведомите капитана на кораба или вахтения офицер.

По-долу са посочени някои от основните опасности:

ОпасностМярка за противодействие
Работа сам: когато работите сам, съществува опасност да се окажете затворени някъде или да бъдете наранен и да не сте в състояние да повикате помощ.Работа сам: избягвайте да работите сам, но ако се налага, поддържайте добра комуникация с лицето, което отговаря за проверка на безопасността ви, и винаги уведомявайте някое друго лице за своите намерения и за местоположението си преди да започнете. Не забравяйте да проверите радиото си, преди да напуснете кабинета.
Осветление: капитанът на кораба отговаря за осигуряването на подходящо осветление — това обаче невинаги е възможно.Осветление: ако на разположение няма подходяща светлина, напр. чрез отварянето на люкове или врати, може да се използва подходящо конструктивно безопасно (IS) фенерче или работна лампа.
Подхлъзвания и падания: палубата на плавателния съд може да бъде мокра или покрита с масла или остатъци от риба, което увеличава риска от подхлъзване.Подхлъзвания и падания: носете подходящи антистатични и противоплъзгащи обувки/боти/ботуши. Особено много внимавайте в близост до палубни механизми, където може да са разлети смазочни масла, или ако се установи наличието на течове от товара.
Машини: докато плавателните съдове са на котва, е възможно да се използват различни машини, включително:
  • вентилационно оборудване,
  • генератори,
  • лебедки,
  • машини за преместване на товара, включително мотокари/електрокари, кранове, конвейери или подемници.
Машини: стойте настрана от движещи се машини и носете сигнално облекло и защитна каска. Помнете: видимостта на оператора може да е ограничена, особено в трюма. Трябва да спазвате всички инструкции, дадени от офицерите или екипажа.

Помнете: в приливно-отливни басейни нивата на съоръженията за закотвяне на кораба може да налагат честа промяна, която се извършва посредством лебедки. Стойте настрана при извършването на такива операции.
Азбест: съвременните плавателни съдове не съдържат опасен азбест, но е възможно в по-старите плавателни съдове да има азбест като противопожарна или топлинна изолация.Азбест: особено много внимавайте, когато сте на борда на по-стари плавателни съдове или на плавателни съдове, регистрирани в държави с по-ниски стандарти. Не нарушавайте никакви обшивки на тръби или изолация. Ако прецените, че може да има риск, незабавно напуснете зоната и уведомете капитана.
Оборудване на кораба: може да ви бъде предложена възможност да използвате предпазни средства, предоставени от плавателния съд. Вие обаче не трябва да правите това, ако не сте обучени как да го използвате и не сте уверени, че то е изправно.Оборудване на кораба: не би трябвало да е необходимо да използвате оборудване, предоставено от капитана на плавателния съд. Ако е нужно, винаги трябва да се използва официално оборудване — с подходящото обучение.
Хладилни складове: хладилните складове може да са оборудвани със самозаключващи се механизми и може да съдържат специална атмосфера за съхранение на стоките. Поддържаната температура в тях често е -25 °C или по-ниска.Хладилни складове:
  • винаги оставяйте някого пред вратата, за да повика помощ, ако изпаднете в затруднение,
  • преди да влезете, проверете дали има достатъчно кислород, и се уверете, че няма други опасни газове в склада,
  • носете изолиращо облекло, за да ви предпази от студа,
  • ограничете продължителността на времето, което прекарвате в хладилния склад, за да предотвратите прекомерното спадане на своята телесна температура.
Контакт с масла и други разливи: може да попаднете на разливи на масла или течове от даден товар. Възможно е маслото или товарът да са опасни при контакт или вдишване.Контакт с масла и други разливи: ако забележите разлив или теч от съд или контейнер, проверете дали той е бил установен. Незабавно се оттеглете и уведомете капитана, освен ако съдът/контейнерът е бил категорично определен за безопасен от компетентно лице. Избягвайте какъвто и да било контакт с разливи, дори да се считат за безопасни, тъй като може да последва кожна реакция. Потърсете подходяща медицинска помощ, ако се проявят някакви симптоми.

Помнете: дори химикали, които сами по себе си са безопасни, могат да реагират помежду си (или с водна пара в атмосферата) и да отделят токсични изпарения или достатъчно количество топлина, с което да предизвикат нараняване или пожар.
Прекомерен шум: на плавателен съд могат да работят множество шумни машини, дори когато е на котва, включително:
  • вентилационно оборудване,
  • генератори,
  • лебедки,
  • машини за преместване на товара, включително мотокари/електрокари, кранове, конвейери или подемници.
Прекомерен шум: трябва да оцените риска и да ограничите експозицията или да носите предпазители за уши (антифони). Продължителната експозиция дори на умерени нива на шум може да причини увреждане на слуха.

Помнете: прекомерният шум може да попречи на комуникацията и да притъпи бдителността ви за други опасности.
Ограничени пространства: както е посочено по-горе, ограничените пространства на борда на кораби, включително:
  • баластни резервоари,
  • складови помещения,
  • товарни трюмове и цистерни,
  • двигателни и машинни отделения,
могат да бъдат свързани с широк диапазон от опасности, включително токсични изпарения и вещества.
Ограничени пространства: никога не влизайте в каквито и да било ограничени пространства без подходящото обучение и оборудване. Преди да влезете в каквото и да било ограничено пространство, винаги трябва да направите оценка на риска и да поискате разрешение от капитана или помощник-капитана.