Зоните на докове са сред потенциално най-опасните зони, в които може да работи митническият персонал. Освен очевидните опасности, свързани с работата в близост до вода, в зоните на докове винаги има много други фактори, които могат да причинят вреда, включително:
- движещи се превозни средства и плавателни съдове,
- мостови кранове и съоръжения за повдигане на контейнери,
- опасни вещества,
- тежки машини,
- хлъзгави повърхности,
- опасности от препъване (напр. корабни въжета за връзване, палети и т.н.),
- хора (туристи и т.н.).
1. Опасности, свързани с транспорта
1.1 Общи сведения
Транспортните дейности на докове и в товарни зони може да са свързани с различни опасности. Макар че се прилагат много от обичайните правила за движение по пътищата и че има специални и ясно обозначени пътища за превозните средства, съществуват допълнителни рискове, освен срещаните при обикновените пътища. В настоящия раздел са описани някои от по-често срещаните видове превозни средства, рисковете, с които са свързани, и как да избегнете нараняване.
Ако управлявате превозно средство в зона на докове, не забравяйте, че важат обичайните правила за движение по пътищата, но също така има и други опасности. Не третирайте доковете като неограничена зона, в която можете да шофиране, както желаете. Паркирайте автомобила си далеч от водата, ако това е възможно.
Ако управлявате превозно средство в зона на докове, не забравяйте, че важат обичайните правила за движение по пътищата, но също така има и други опасности. Не третирайте доковете като неограничена зона, в която можете да шофиране, както желаете. Паркирайте автомобила си далеч от водата, ако това е възможно.
1.2 Какви видове превозни средства е възможно да се срещнат?
На докове и в товарни зони може да срещнете най-различни превозни средства — от мотокари/електрокари и електрически ръчни колички до автомобили и тежкотоварни превозни средства или мобилни кранове и самоходни портални кранове (straddle cranes). Много обекти са свързани така също с железопътна мрежа за превоз на пътници и/или товари.
Работещите на докове и лицата, които обработват товарите, обикновено работят с кратки крайни срокове, особено когато товарите се товарят, складират или доставят. В такива моменти се оглеждайте за бързо движещи се превозни средства. Най-добрият начин за избягване на наранявания от превозни средства е да стоите далеч от тях. Безопасните пътища за пешеходци следва да бъдат ясно обозначени. Ако трябва да работите в зона с ограничен достъп, винаги уведомявайте оператора на обекта за това. Тогава операторът ще предупреди всички свои водачи, че сте там. Не забравяйте да им кажете, когато приключите, за да могат да възобновят обичайното изпълнение на задълженията си.
Работещите на докове и лицата, които обработват товарите, обикновено работят с кратки крайни срокове, особено когато товарите се товарят, складират или доставят. В такива моменти се оглеждайте за бързо движещи се превозни средства. Най-добрият начин за избягване на наранявания от превозни средства е да стоите далеч от тях. Безопасните пътища за пешеходци следва да бъдат ясно обозначени. Ако трябва да работите в зона с ограничен достъп, винаги уведомявайте оператора на обекта за това. Тогава операторът ще предупреди всички свои водачи, че сте там. Не забравяйте да им кажете, когато приключите, за да могат да възобновят обичайното изпълнение на задълженията си.
1.3 Какви са рисковете?
Мобилни кранове и подемници: операторите често имат ограничена видимост от кабините си и е възможно да не могат да наблюдават внимателно за пешеходци. Вътре, напр. в транзитни помещения, е възможно да има също така допълнителен риск от дизелови или бензинови изпарения. Винаги уведомявайте ръководителя на водачите, че сте там. Той обикновено може да се свързва с водача с радиовръзка.
Самоходни портални кранове (straddle cranes) и шахти за контейнери (container stacks): порталните кранове могат да се управляват дистанционно или дори от компютър. В зоните, в които контейнерите се подреждат, понякога видимостта между наредените контейнери е сериозно намалена или такава липсва. Не влизайте в шахта за контейнери преди всички дейности да бъдат преустановени.
Електрически превозни средства: те включват мотокари/електрокари, електрически ръчни колички и превозни средства, управлявани от водач, който ги съпровожда пеша. Тези превозни средства са особено опасни, тъй като:
Самоходни портални кранове (straddle cranes) и шахти за контейнери (container stacks): порталните кранове могат да се управляват дистанционно или дори от компютър. В зоните, в които контейнерите се подреждат, понякога видимостта между наредените контейнери е сериозно намалена или такава липсва. Не влизайте в шахта за контейнери преди всички дейности да бъдат преустановени.
Електрически превозни средства: те включват мотокари/електрокари, електрически ръчни колички и превозни средства, управлявани от водач, който ги съпровожда пеша. Тези превозни средства са особено опасни, тъй като:
- са съвсем тихи,
- са в състояние да развият доста високи скорости,
- често няма възможност да осигурят на водача пълна видимост.
- когато се използват в затворени помещения, където стоките са подредени в редове и на височина, защото видимостта на водача е още по-ограничена;
- когато се работи в тесни складови зони, в които едно непремерено движение може да размести други стоки или целия рафт;
- когато в една и съща зона работят няколко лица; предупредителните звуци, като сигналите за движение назад, може да бъдат объркани. Трябва да стоите на разстояние от карите, когато те са в движение, без да разчитате, че водачът ще ви забележи.
Железопътни линии: работата в близост до железопътни линии може да е особено опасна. В зоните на докове влаковете вероятно не се движат с висока скорост, но те все пак имат много по-голям спирачен път (до пълно спиране) в сравнение с пътно превозно средство. Към опасностите може да се добави и електричеството от надземни електропроводи или токопроводящи релси.
Други превозни средства: може да има и други превозни средства в движение, като лични автомобили, автобуси и камиони. Те трябва да се придържат към обозначените маршрути. Камионите и влекачите, използвани за превозване на контейнери в района на пристанището, може да се движат и да сменят посоката си внезапно.
1.4 Какво може да се направи за намаляване на рисковете?
Винаги носете сигнално облекло и по възможност се опитвайте да работите в екипи по двама.
Помнете: вие носите отговорността да се предпазвате от превозните средства на докове. Пешеходците нямат предимство.
Ако ходите пеша, никога не се отклонявайте от обозначените безопасни пешеходни пътеки. Стойте настрана от големите превозни средства като мобилни кранове и самоходни портални кранове (straddle cranes). Понякога водачът не може да ви види.
Навлизайте в зоните с ограничен достъп само със съгласието на оператора.
По-безопасно е да избягвате всички зони, където може да се движат превозни средства, по-специално по-големи превозни средства, тъй като техните водачи може да имат ограничена видимост или за тях да е нужно по-голямо разстояние, за да спрат. Ако все пак трябва да работите в такива зони, внимавайте за мигащи жълти светлини, които ви уведомяват, че има движещо се превозно средство, и винаги бъдете с лице към приближаващите превозни средства.
Помнете: вие носите отговорността да се предпазвате от превозните средства на докове. Пешеходците нямат предимство.
Ако ходите пеша, никога не се отклонявайте от обозначените безопасни пешеходни пътеки. Стойте настрана от големите превозни средства като мобилни кранове и самоходни портални кранове (straddle cranes). Понякога водачът не може да ви види.
Навлизайте в зоните с ограничен достъп само със съгласието на оператора.
По-безопасно е да избягвате всички зони, където може да се движат превозни средства, по-специално по-големи превозни средства, тъй като техните водачи може да имат ограничена видимост или за тях да е нужно по-голямо разстояние, за да спрат. Ако все пак трябва да работите в такива зони, внимавайте за мигащи жълти светлини, които ви уведомяват, че има движещо се превозно средство, и винаги бъдете с лице към приближаващите превозни средства.
2. Проверки на превозни средства
2.1 Общи съвети
Следните правила се прилагат при проверяването на всички видове превозни средства:
- всички инструменти и предпазни средства, които използвате при работа по превозни средства, трябва да бъдат подходящи за целите, за които ще ги използвате. Предпазните средства трябва да са произведени по стандартите ISO/EN, особено ако има вероятност да се използват в запалими или експлозивни зони,
- никога не бива да работите сами,
- трябва да свалите всички бижута, пръстени, колиета и т.н.,
- винаги се уверявайте, че водачът/операторът на превозното средство знае какво правите, за да няма риск да го премести:
- поставете ключовете на безопасно място;
- поставете съобщение на волана;
- уверете се, че ръчната спирачка е задействана;
- сложете подпора пред колелата,
- при нужда, изключете електрическите системи (това трябва да се направи от експерт),
- работете внимателно в близост до системите с въздушна възглавница, ако има такива,
- използвайте подходящи ЛПС, включително:
- предпазни средства за ръцете;
- предпазни средства за главата;
- други предпазни средства,
- уверете се, че всички зони са добре проветрени и всички фумиганти са разнесени (ако превозното средство е било подложено на фумигация и след това е било проветрено, трябва да има удостоворение за това)
- използвайте оборудване за мониторинг на газове, ако имате съмнения.
- установете какви товари се пренасят, за да оцените всички рискове.
2.2 Допълнителни насоки за работа с автомобилни и железопътни цистерни
- ако проверявате горната част на високи превозни средства или цистерни, винаги използвайте подходяща подемна платформа или безопасно средство за достъп — не използвайте преносими или нестабилни стълби (вж. работа на височина),
- качвайте се на превозни средства само ако сте били обучени за това и ако са налице подходящи предпазни мерки за падане (напр. ремъци за задържане при падане). Горната част може да е хлъзгава,
- огледайте се над себе си — може да работите в близост до надземни електропроводи или до покрива, ако се намирате в помещение за проверка,
- цистерните могат да бъдат товарени или разтоварвани под налягане, като в този случай може да има още остатъчно налягане. Не предприемайте отваряне на инспекционните люкове, докато не се уверите, че налягането е освободено — при всички случаи е по-добре да помолите водача да ги отвори.
- някои стоки, които обичайно са в твърдо състояние,се превозват в течно състояние, като за целта се повишава температурата. Това създава риск от опарване и изгаряне.
3. Проверка на товари и контейнери
3.1 Общи сведения
Общата проверка на товари, по-специално на контейнерни терминали и депа, е свързана с широк диапазон от опасности, някои от които са разгледани на други места в настоящия раздел.
Настоящият раздел съдържа по-подробни указания по отношение на някои от опасностите.
Настоящият раздел съдържа по-подробни указания по отношение на някои от опасностите.
3.2 Кои опасности трябва да се вземат под внимание?
Винаги трябва да проверявате товарите в безопасна, специално определена зона за инспекции, а не в зони за складиране или за работа, където може да бъдете изложени на риск от движещи се превозни средства. По възможност работете в екипи по двама.
3.3 Външна проверка на контейнери
- ако трябва да проверявате даден контейнер отдолу, той трябва да бъде поставен на стабилна основа, като открита платформа (ремарке), която трябва да е свързана към влекач, за да се избегне блъскането ѝ от друго превозно средство,
- в никакъв случай не проверявайте контейнери, докато се намират на повдигащото оборудване като мотокари/електрокари или самоходни портални кранове (straddle carriers),
- горните страни на контейнерите следва да се проверяват с помощта на платформа или, ако няма на разположение, вградените стълби и пътеки или отделно стълбище (вж. раздела, посветен на работата на височина),
- не бива да се използват преносими стълби,
- внимавайте — горните страни на контейнерите може да са хлъзгави.
3.4 Отваряне на контейнери и товарни превозни средства и извършване на проверки вътре в тях
- прочетете вътре всички етикети на товарите — възможно е самите товари да бъдат опасни,
- винаги носете защитно облекло като ръкавици и използвайте предпазни кремове,
- не предприемайте отваряне на контейнерите сами, освен в извънредни ситуации. Наред с рисковете от падащи предмети поради зле опаковани пратки е възможно да има и вредни фумиганти. Стойте настрана,
- те трябва да се разтоварват и натоварват отново от обучени и опитни лица, работещи на дока,
- помнете: не бива да се допуска някой да поема рискове, свързани с безопасността му, за да свърши успешно работата си,
- имайте предвид, че върху контейнерите може да има някакви предмети, дървени блокчета, придържащи брезента, или тежки пластове лед през зимата,
- винаги се трябва да се уверите дали е безопасно да влезете — питайте дали контейнерът е бил проветрен, за да се премахнат всички опасни изпарения. Трябва да има сертификат, удостоверяващ, че в него няма опасни газове,
- ако се почувствате зле, незабавно напуснете зоната,
- особено много внимавайте в хладилни контейнери. Ако са били отделени от превозното средство, в тях може да е вкаран течен азот, за да се поддържа температурата ниска,
- не влизайте в контейнери и не инспектирайте хладилни отделения, докато не се уверите, че това е безопасно и че електрозахранването е изключено. Уверете се, че ваш колега знае, че сте там,
- не пипайте електрически връзки. Без да искате, може да повлияете на температурата вътре,
- закачените облекла в пластмасови калъфи/торби може да изглеждат безвредни, но всъщност те могат да бъдат много опасни, ако паднат отгоре ви — може да се задушите,
- ако трябва да преместите съдържанието, пазете гърба си! Спазвайте правилата за безопасно повдигане. Редно е работещите на дока да местят стоките, освен в извънредни ситуации.
3.5 Какво друго трябва да се вземе под внимание?
Операторите на обектите имат свои собствени правила за безопасност, включително мерки за извънредни ситуации (т.е. пожар и първа помощ). Трябва да се уверите, че сте запознати с тези мерки и да ги спазвате. Помнете:
- самоходните портални кранове, които се използват за повдигането на контейнери, са особено опасни. Те се движат относително безшумно и с висока скорост, а водачите имат ограничена видимост. Трябва да стоите далече от тях. Внимавайте така също къде вървите,
- не трябва да ходите между голямо количество наредени контейнери или други товари, освен ако това не е абсолютно необходимо и само с предварителното одобрение на оператора,
- не вкарвайте моторни превозни средства в оперативни зони на терминали без разрешение на оператора. Документацията, която придружава контейнера или превозното средство, би трябвало да предоставя информация за стоките вътре. Ако това не е така, винаги трябва да има ясна маркировка върху самия контейнер.
4. На какви други опасности е възможно да се попадне?
Опасност | Противодействие |
Опасност от препъване Има много неща, в които може да се препънете, например:
| Бъдете наблюдателни, внимавайте за опасностите от препъване.
|
Хлъзгави повърхности: Към тях спадат метални зони като:
| Внимавайте особено много, когато се движите върху хлъзгави повърхности, най-вече когато са мокри. Към тях спадат метални зони: като
|
Ограничени пространства: Ограничени пространства обикновено има на корабите, но също така на доковете:
| Никога не влизайте в ограничени пространства, ако не сте обучени за това и нямате подходящи предпазни средства.
|
Хладилни съоръжения: Търговските съоръжения за замразяване могат да поддържат температура под минус 22 °C.
| Трябва да разполагате с план за безопасна работа. Също така помнете:
|
Съдове под налягане: Съдовете под налягане, включително бурета с бира и т.н., биха могли да експлодират, ако бъдат отворени неправилно.
| Никога не се опитвайте да отворите съд под налягане, ако не сте обучени за това и нямате необходимите средства. При нужда използвайте подизпълнител специалист. |
Работа в близост до железопътни линии: Съществуват допълнителни опасности в разпределителни гари или в близост до железопътни линии.
|
|