Инструкция за безопасна работа на летища

 

1. Въведение

Работата на летища ви излага на широк диапазон от опасности, много от които са присъщи само за тази област от митническата дейност. Съществуват много фактори, които трябва да вземете предвид, за да се уверите, че можете да работите безопасно и да избегнете нараняване на себе си или на други лица на всички места, където се обслужва въздушното движение.

В настоящия раздел опасностите са групирани в две основни групи:
  • Зона на съоръженията за излитане и кацане:
    • работа по перона,
    • работа по въздухоплавателно средство.
Обикновено трябва да преминете специално обучение, преди да работите в зоната на съоръженията за излитане и кацане (напр. на борда или в близост до въздухоплавателно средство). Това е така, тъй като има специфични опасности и това, което вършите, би могло да засегне не само вашата собствена безопасност, но също така безопасността на въздухоплавателното средства и на хората, които пътуват с него. Водачите на превозни средства трябва да преминат така също допълнителен преглед на зрението (с акцент върху различаването на цветовете — между червено и зелено).



2. Работа на перона


Какви са опасностите?

Най-сериозните опасности, свързани с работата на летища, се срещат на перона, където не трябва да работите или който не бива да прекосявате, освен ако е абсолютно необходимо. Проверете дали е нужно предварително разрешение от летищния оператор — например в маневрената площ. Необходимо е да спазвате местните насоки за безопасност и да сте наясно по-специално със следните опасности:

ОпасностМярка за противодействие
Движещо се въздухоплавателно средство:
  • помнете, че въздухоплавателното средство не може да спре толкова лесно или бързо, колкото пътните превозни средства, дори когато се движи бавно преди излитане и след кацане или бива теглено с ниска скорост.
  • Видимостта на пилота към пистата също може да е ограничена.
  • Въздухоплавателните средства винаги имат предимство.
Движещо се въздухоплавателно средство:
  • Make sure you understand the apron markings and signals given to aircraft when manoeuvring.
  • Remember that when turning the nose and wings of the aircraft will make a wide arc beyond the actual turning area.
  • никога не ходете или управлявайте превозно средство пред движещо се въздухоплавателно средство.
  • Ако трябва да пресечете перона, когато въздухоплавателното средство се движи бавно, трябва да го изчакате да отмине и да пресечете на разстояние зад него. Обикновено на пистите за излитане и кацане е забранено за превозни средства.
Движещи се превозни средства:
  • на перона може да има много други видове превозни средства, като:
    • влекачи за теглене на въздухоплавателни средства,
    • подвижни стълби за самолет,
    • цистерни за гориво,
    • камиони за багаж,
    • превозни средства за обработка на багажа,
    • превозни средства за спешни случаи.
  • Въпреки че тези превозни средства не трябва да се движат с висока скорост, може да не ги чуете как се приближават поради шума от въздухоплавателните средства.
  • Някои от тях са електрически и не издават никакъв шум.
  • За други маневрирането може да е трудно.
  • Тъй като на перона превозните средства не винаги спазват „правилата за движение по пътищата“, те могат да бъдат особено опасни.
  • Ако управлявате служебно превозно средство, може да имате нужда от допълнително обучение и специален изпит, за да ви бъде разрешено да шофирате в определени летищни зони.
Движещи се превозни средства:
  • най-добрият начин за избягване на удар от движещо се превозно средства е да внимавате, да се ослушвате и да се оглеждате, особено когато излизате на пистата от сгради или навеси.
  • Обикновено сигналното облекло е задължително във всички външни зони на летищата.
  • Когато на земята има маркирани безопасни зони или пешеходни пътеки, трябва винаги да ги използвате, но помнете, че при ограничено пространство в близост до тях маневриращите въздухоплавателни средства или превозните средства в възможно да не могат да избегнат пресичането на тези линии, затова бъдете бдителни.
Двигатели и перки на въздухоплавателни средства:
  • двигателите на въздухоплавателните средства са особено опасни. Трябва да стоите на голямо разстояние от тях — особено когато работят или има вероятност да заработят.
  • Всички двигатели на въздухоплавателните средства създават всмукване, което може да ви издърпа към него. Тази опасност съществува както отпред, така и встрани от двигателя. Това е известно като „зоната на поглъщане“ и може да е смъртоносно.
  • Двигателите предизвикват така също струя от въздушните перки или струя от отработените газове (реактивни двигатели). При тези процеси може да се отделят голяма топлина и енергия на значителни разстояния. Известно е, че енергията може да измести друго оборудване или да разруши прозорците на превозни средства.
  • Понякога изобщо не можете да видите въртящите се перки.
Двигатели и перки на въздухоплавателни средства:
  • стойте настрана от двигателите на въздухоплавателни средства. Ако е необходимо да се приближите до тях, трябва да го направите, когато двигателите са изключени, странично на въздухоплавателното средство, но далеч от двигателите — не отпред или отзад.
  • Винаги изчаквайте на колелата да се постави спирачен клин.
  • Ако трябва да пресечете от едната страна на въздухоплавателно средство до другата, трябва да го заобиколите покрай:
    • задната страна на витлови въздухоплавателни средства (внимавайте дали и отзад има перки), или
    • предната страна на реактивни въздухоплавателни средства, в случай че двигателите бъдат запалени неочаквано.
Помнете: НИКОГА не ходете в близост до въздухоплавателно средство, докато двигателите му работят.

Носещи винтове на хеликоптери:
  • роторните лопати се наклоняват надолу, когато се въртят — дори при доста високи скорости — като могат също така да отделят опасна струя надолу, която може да ви отнесе или да премести други предмети в близост.
  • Това е опасно както когато въздухоплавателното средство е неподвижно, така и когато се движи.
  • Може да има риск от нараняване също така от отделените топлина и изпарения от двигателя.
  • Задните ротори се въртят с изключително високи скорости и може да е почти невъзможно да бъдат забелязани. Това ги прави много по-честа причина за нараняване от носещите винтове.
  • Прах и дори много по-големи предмети могат да бъдат засмукани във въздуха и издухани настрани със значителна сила.
Носещи винтове на хеликоптери:
  • не приближавайте хеликоптера, докато екипажът не ви даде сигнал, че това е безопасно.
  • Always approach from the ‘Safe’ zone where the pilot can see you.
  • През цялото време се навеждайте и не забравяйте да свалите аксесоарите за глава, които не са безопасни, и да обезопасите всички нестабилно закрепени елементи.
Шум от въздухоплавателни средства:
  • продължителната експозиция на шум от въздухоплавателни средства може да доведе до сериозно увреждане на слуха ви.
  • Реактивните двигатели създадат високочестотен шум до 120 децибела, който е достатъчен, за да причини постоянно увреждане, ако сте особено близо или изложен на него продължително време.
  • Помнете: шумът от въздухоплавателни средства би могъл да заглуши шума от приближаването на други въздухоплавателни или превозни средства.
Шум от въздухоплавателни средства:
  • винаги трябва да носите предпазни средства за защита на слуха, за предпочитане предпазители за уши (антифони), когато работите на перона.
  • Някои зони са определени като зони за задължително носене на предпазни средства за ушите и трябва ясно да бъдат обозначени като такива.
  • Limit the amount of time you have to spend in a noisy environment — even when wearing hearing protection.
  • Продължителната експозиция на по-ниските нива на шум може да е дразнеща, а може и предпазителите за уши да са неудобни за продължително носене.
  • Помнете: когато носите предпазни средства за защита на слуха може не успеете да чуете приближаваща се опасност — оглеждайте се постоянно.
Общи опасности:
  • Подхлъзвания и падания — перонът обикновено е гладък, затова когато е мокър или заледен, той може да е хлъзгав. Маслата или малките разливи на гориво също биха могли да го направят хлъзгав и при добри атмосферни условия.
  • Осветление — някои зони на летището може да не са осветени добре, за да се избегне дезориентиране на въздухоплавателното средство при подход за приземяване. Това може да увеличи вече установените рискове. Внимавайте особено много в близост до въздухоплавателните средства, тъй като върховете и ръбовете на крилата може трудно да се забелязват.
Общи опасности:
  • Slips and falls — Always wear approved footwear. Take care when it is wet or cold and look out for spills, especially of fuel or where the sewage has been discharged.
  • Осветление — движете се внимателно и винаги оставяйте голямо разстояние до въздухоплавателните средства, особено ако управлявате превозно средство.

3. Работа във въздухоплавателно средство

Обикновено не се налага да се инспектира товарът и да се вземат проби на въздухоплавателното средство, но ако все пак ви се наложи — уверете се, че пилотът, наземният екипаж и всички други оперативни служители в близост са уведомени, че възнамерявате да направите това.


3.1 Получаване на достъп.

Access inside an aircraft
  • Use the steps or air-bridge corridors provided for passengers or air crew, provided you are sure that they are secure.
  • Take care as they could be slippery or wet.
  • With some smaller aircraft you may be able to climb directly on board, but you should always follow the marked route, e.g. if access is across the wing.
  • You should not use portable ladders.
Access the cargo hold of aircraft
  • Follow the procedures laid down for baggage- and cargo-handlers.
  • This might mean riding on vehicles with cargo-lifts or conveyors.
  • Follow the guidance and safe working practices for cargo-handling staff.
  • Take extra care if you are unfamiliar with the equipment being used or the procedures.
  • If you are working on or near the aircraft when baggage or goods are being unloaded, take additional care as items may have moved during the flight and fall unexpectedly.
  • Bags or packages may also fall off conveyors or handling equipment.

3.2 Работа на борда


Оборудване на въздухоплавателно средство:
  • никога не предприемайте проверка на каквото и да било оборудване на борда, докато не се консултирате с отговорното длъжностно лице на авиокомпанията.
  • Некомпетентното боравене с предпазните средства, навигационните уреди или електрическите системи може да засегне летателната годност на въздухоплавателното средство, като по този начин се застрашава безопасността на пътниците и екипажа.
  • Това би могло да означава, че сте извършили престъпление.

Отделения за ръчен багаж над седалките:
  • внимавайте за предмети, които могат да паднат на главата ви.
  • Предпазният капак на някои отделения може да се използва за укриване на вещи. Първо погледнете.
Тоалетни:
  • освен че представляват потенциална опасност за здравето, под формата на изхвърлени игли за инжекции и т.н., тоалетните могат да съдържат корозивни почистващи химикали и дезинфектанти.
  • Ако трябва да претърсите тези зони, носете подходящо защитно облекло и предпазни средства, по-специално ръкавици, и си измийте ръцете непосредствено след това.

  • Помнете: направете справка в своето национално законодателство и съответните указания, когато работите в тази опасна среда.