А. До работа с тръбоклад да се допускат само правоспособни "тръбокладчици".
1. Преди да започне работа машиниста е длъжен:
а) да провери техническата изправност на машината и състоянието на въжетата, ролките, спирачки и др. товарозахватни приспособления.
б) да се запознае с плана на организацията на работата, която ще изпълнява.
в) преди пускане на двигателя в работа да провери дали е поставена ръчката на скоростите в нулево положение.
г) да огледа работната площадка, да отстрани близкостоящите хора и даде предупредителен сигнал за започване на работа;
2. Забранява се машиниста да слиза и се качва на машината по време на движение.
3. Да не предава машината на други лица нямащи право и заповед за това.
4. При работа до изкопи и насипи да нс допуска машината да се приближава на по-малко разстояние от 1 м до края на насипа или изкопа, тъй като има опасност д се свлече машината в изкопа или насипа.
5. При съвместна работа на тръбоклада и хора трябва да има пряк ръководител на работата на тръбоклада.
6. Не се разрешава да се работи с тръбоклада при наклон по-голям от тоя указан с паспорта на машината.
7. Забранено е да се ляга под машината за притягане на някои части докато нс се изгаси двигателя. За целта машината се установява на равно място.
8. Строго се забранява да се преминават жп линии извън определените за целта места, а също така при приближаващ влак. Преминаването през жп рампи се разрешава само на първа скорост.
9. При транспортирането на тръбоклада с транспортни средства под електролинии разстоянието по вертикалата между най-ниската точка на провеса на проводника и най-високата точка на тръбоклада трябва да бъде в рамките на допустимите норми.
Преместването в близост до ел. проводни линии трябва да се изпълни под непосредствено ръководство на опитен ръководител. При невъзможност да се спазват по-горе дадените условия от ел. проводната линия трябва да се изключи напрежението както по време на работа на машината, така и при нейното преместване.
10. При транспортирането на машината с транспортни ремарке, вагони и други подобни трябва да се вземат мерки за доброто му укрепване към транспортното средство.
И. Преместването на тръбоклада през изкуствени съоръжения (мостове, тръби и др.) може да се извърши само след като се провери устойчивостта на съоръжението.
12. При работа с въжето (проверка, подмяна и др.) да се работи с предпазни ръкавици. Въжето да се смазва всеки 15-20 дни.
13. На видно място на тръбоклада трябва да бъдат поставени четливо написани следните предупредителни надписи: "Не стой в работпото поле на тръбоклада", "Не стой под стрелата и товара".
14. На машиниста е забранено да работи в следните случаи:
а) при лоша видимост, силна мъгла, дъжд и гръмотевица^ както и при вятър по-силен от II степен.
б) когато е болен или в нетрезво състояние.
в) с неизправна машина.
г) с негодни товарозахватни въжета и приспособления.
15. Прегледи и ремонти на намиращите се на стрелата механизми (ролки, въжета и др.), се извършват само при спусната стрела на земята.
16. Хората определени за прикачване на товара към тръбоклада трябва да бъдат запознати с работата и начините за правилното прикачване и откачване на товарите.
17. Размотаването на цялото въже от въжения барабан е категорично забранено. При най- долно положение на куката, върху въжения барабан трябва да остава не по-малко навити 1,5 витки от въжето, без да се броят витките намиращи се под притягащото устройство.
18. Забранява се да се работи с отчупен реборд на ролките или въжения барабан.
19. Отговорния механик на тръбоклада е длъжен да прави периодични прегледи на тръбоклада и да вписва резултатите в дневника на машината. В случай че той е констатирал, че някой нишки от въжето са започнали да се късат, прегледите на същите да се правят по-често и се бракуват след скъсване над 10% от общия им брой. Да се вписва датата на сменяването на въжето в дневника и всички повреди, констатирани при прегледа и през време на работа, които трябва да се отстранят.
20. Забранява се оставянето на товари или платформи в повдигнато положение през почивката.
21. По време на работа на тръбоклада машиниста не трябва да извършва никакви операции с него без да е даден сигнал от бригадира на монтажната бригада, прикрепен към съответния тръбоклад или от специалния сигналист, назначен за тази цел. Забранява се изпълнението на сигналите дадени от други лица, а също така и сигнали дадени едновременно от бригадира и сигналиста.
22. Забранява се извършването на операции, при които па крановата кука може да се постави натоварване с неопределена величина (изтегляне на затрупан или замръзнал товар).
23. Товарният полиспаст на тръбоклада при работа трябва да бъде във вертикално положение. Не се допускат отклонения на полиспаста (за тласкане или изтегляне на товар) извън плоскостта на стрелата.
24. Траверсите и другите текелажтш приспособления за издигане на товари трябва да изключват възможността за самопроизволно отцепване и да осигуряват устойчивостта на товара при неговото издигане или преместване.
25. Товара се повдига на 15-20 см като сс проследи неговата устойчивост и правилно окачване и след което се подава знак за продължаване на издигането. При неустойчивост на товара или наличие на неправилно окачване, товара следва да се върне в изходно положение.
26. Ако се налага направление на товара, това да се извършва с помощта на конопени въжета - най-малко 2 бр.
27. Прикачваните на товара и другите монтажници трябва да носят предпазни каски при работа с тръбоклад. В противен случай машиниста на тръбоклада е задължен да спре работата с машината.