Длъжностна характеристика Директор на училище


ДЛЪЖНОСТНА ХАРАКТЕРИСТИКА НА

Длъжност: Директор на училище

Наименование Директор, училище                                                 
Код по НКПД
  1345 6002

Структурно звено
Структурна единица – Държавно/Общинско Училище
Териториално звено

Подчиненост, връзки и взаимодействия
Длъжността е подчинена на:
Министъра на образованието и науката / Началник на регионалния инспекторат по образованието
Длъжността ръководи:
Административно – педагогическия и непедагогически персонал
Методически – педагогическия и непедагогически персонал
Място в структурата:

Министър на образованието и науката / Началник на регионалния инспекторат по образованието


ДИРЕКТОР НА УЧИЛИЩЕ



Педагогическия и непедагогически персонал


Цел на длъжността:
Отговаря на потребностите от планиране, организиране, ръководене осъществяването на държавната политика в областта на образованието.

Основни взаимоотношения
Вътрешни:
Има служебни контакти с педагогическия и непадогическия персонал, учащите, синдикалните организации в учебното заведение.

Външни:

Контактува с министерство на образованието и науката, регионалния инспекторат по образованието, органите на държавната и местната власт, родители на учениците, юридически лица с нестопанска цел, фирми, средствата за масова информация, съюзи на работодатели в системата на народната просвета, със синдикати, средни и висши учебни училища.

Трудови задачи и задължения, характеризиращи съдържанието на длъжността
Задължения:
  1. Организира, контролира и отговаря за цялостната дейност на учебното заведение. Планира, организира и ръководи дейността по осъществяване на държавната политика в областта на учебно-възпитателния процес и цялостната административно-управленска и финансова дейност в училището.
2.      Представлява институцията пред органи, организации и лица и сключва договори с юридически и физически лица по предмета на дейност в съответствие с предоставените му правомощия.
3.      Планира и реализира стратегия за развитието на училището.
4.      Осъществява системен контрол върху учебно-възпитателния процес.
5.      Подписва и подпечатва документи, свързани с областта и неговата дейност.
6.      Съставя и предоставя за утвърждаване в регионалния инспекторат по образованието Сведение за организацията на дейността в училището (Списък – образец № 1).
7.      Изготвя длъжностно разписание на персонала и утвърждава поименно разписание на длъжностите и работните заплати на основата на утвърдена численост на персонала и средна брутна работна заплата.
8.      Разработва проект за бюджет и го предлага на финансиращия орган за утвърждаване.
9.      Сключва, изменя и прекратява трудовите договори с педагогеческия и непедагогическия персонал. Обявява свободните работни места в бюрото по труда и регионалния инспекторат по образованието, съгласно утвърдения нормативен срок.
10.  Осигурява длъжностни характеристики, актуализира ги при необходимост, запознава педагогическия и непедагогическия персонал с тях срещу подпис.
11.  Като председател на педагогическия съвет, утвърждава документите, приети от педагогическия съвет, и осигурява изпълнение на взетите от него решения.
12.  Разпределя преподавателската работа между учителите, съгласно утвърдените норми.
13.  Разпределя учениците по паралелки и определя със заповед класните ръководители.
14.  Извършва задължителна преподавателска работа, съгласно утвърдените норми.
15.  Съдейства на компетентните органи за установяване на нарушения в съответствие със Закона за народната просвета.
16.  Съдейства на компетентните общински и държавни органи при извършване на проверки в училището.
17.  Осигурява здравословни и безопасни условия за обучение, възпитание и труд.
18.  Награждава и наказва ученици в съответствие със Закона за народната просвета, правилника за прилагането му и правилника на училището.
19.  Нагряждявя и наказва педагогическия и непедагогически персонал на училището в съответствие с КТ и Правилника за вътрешния трудов ред.
20.  Организира приемането, обучението и възпитанието на деца и ученици в училището в съответствие с държавните образователни изисквания.
21.  Създава условия за стимулиране на творческите изяви на ученици и учители.
22.  Създава условия за насърчаване на квалификацията и кариерното развитие на учителите.
23.  Съдейства на училищното настоятелство при осъществяване на неговата дейност.
24.  Спазва Колективния трудов договор при условията на глава четвърта от КТ и осигурява изпълнението му.
25.  Спазва етичния кодекс на работещите с деца, одобрена от Националния съвет за закрила на детето.
26.  Разпределя, координира и контролира дейността на помощник-директорите, учителите, възпитателите, обслужващия персонал.
27.  Спазва всички задължения при изпълнение на възложената работа, съгласно чл. 126 от КТ.
28.  Спазва Правилника за вътрешния трудов ред.
29.  Спазва фирмения стил на обличане и поддържа приличен външния си вид.
30.  Познава и спазва вътрешната нормативна уредба на училището – инструкциите за безопасна работа, критериите за добро обслужване, процедурите за ефективно осъществяване на дейността и други.
31.  Повишава професионалната си квалификация.
Отговорности:
  1. Качеството и резултатите от учебно-възпитателния процес.
  2. Осигуряване на изпълнението на държавните образователни изисквания.
  3. Правилното водене и съхранение на училищната документация.
  4. Съхраняването на училищния гербов печат.
  5. Изготвянето и изпълнението на училищния учебен план.
  6. Осигуряване на здравословни и безопасни условия за обучение, възпитание и труд.
  7. Опазването и обогатяване на МТБ на училището.
  8. Цялостната организация на процеса на труда в училището.
  9. Осигуряване на информация, необходима за дейността на училището.
  10. Прилагането на КТ, Закона за народната просвета и другите нормативни актове, регламентиращи дейността на учебното заведение.
  11. Опазване на живота и здравето на учениците при провеждането на учебно-възпитатерния процес.
  12. Целесъобразно изразходване на финансовите средства.
  13. Спазването на Етичния кодекс на работещите с деца.

Права:
  1. Да сключва, изменя и прекратява трудови договори като работодател в съответствие с КТ.
  2. Да сключва и прекратява договори с физически и юридически лица, в съответствие с нормативните актове и предоставените му правомощия.
  3. Взема решения при педагогически, трудово-правни казуси, конфликтни и нестандартни ситуации.
  4. Планира и осъществява контролна дейност в учебното заведение.
  5. Да изисква и получава информация, необходима за изпълнението на задълженията си.
  6. Предоставено работно място в работно помещение, отговарящо на санитарно-хигиените изисквания, както и оборудване и материали, осигуряващи нормални условия за изпълнение на задълженията.

Критерии за оценяване на трудовото представяне:
  1. Повишаване ефективността и качеството на учебно-възпитателния процес.
  2. Рационално изразходване на финансовите средства.
  3. Предотвратяване възникването на конфликтни ситуации (вземане на превантивни мерки).
  4. Качествени резултати от учебно-възпитателния процес.
  5. Професионално ръководене дейността на училището.
  6. Създадени условия за интегриране на ученика в училищната и социалната среда.
  7. Проява на необходимата инициативност.
  8. Работа в екип.

Профил на длъжността
Постижения на изпълнителя:
Вид и равнище на образованието:
Висше образование, квалификационна степен магистър, професионална квалификация учител и педагогическа правоспособност.
Професионален опит:
Опит в областта на образованието и професионални направления, включени в Класификатора на областите на висшето образование и професионалните направления. Не по-малко от 3 години учителски трудов стаж.
Специални умения:
  1. Познава и прилага законите и подзаконовите нормативни актове в системата на народната просвета.
  2. Способност да планира и контролира.
  3. Способност да работи в екип.
  4. Способност да анализира, обобщава и да взема решения.
Владеене на чужди езици: не се изисква, но е препоръчително
Личностни изисквания към изпълнителя и поведенчески характеристики:
Емоционална устойчивост, тактичност, комуникативност, самостоятелност, организираност, решителност, отговорност, творчество и инициативност, лоялност, честност.
Други специфични изисквания:
Умения за работа в екип.
Умение за поемане на лична отговорност.
Условия на труд и производствена среда:
Осигурено самостоятелно помещение, оборудвано с необходимата техника и консумативи, обезпечаващи ефективната работа.
Специфични условия на труд:
Ползва компютър и друга офис техника.
Режим на труд и почивка:
Режимът на работа се определя в съответствие с Правилника за вътрешния трудов ред, приет в училището.
Работно и униформено облекло, лични предпазни средства:
Не ползва работно облекло. Спазва приетия стил на обличане в училището. Поддържа приличен външен вид.
Битови придобивки и привилегии:
Ползва всички битови придобивки и привилегии, приети в социалната програма на училището.

Система за работната заплата:
Основно трудово възнаграждение и допълнително заплащане според приетата система за възнаграждение.

Общи и заключителни разпоредби:
Изменения и допълнения в настоящата длъжностна характеристика се извършват по реда на нейното утвърждаване.

Длъжностната характеристика е

ИЗГОТВИЛ:                      ПРОВЕРИЛ:                              УТВЪРДИЛ:

/....................../                   /...................../                     /..................../

(подпис, дата)                       (подпис, дата)                        (подпис, дата)
Получих длъжностната си характеристика и съм запознат с нея.
...........................................................................................................................
(трите имена)
..................................................
(подпис, дата)