Инструкция по безопасност на труда при работа с пътеполагащ кран

 1 . Превозването на хора на крана не се допуска. При движение на пътеполагащия кран в състава на служебен влак до мястото на работа и обратно, на платформата на крана може да стои само машиниста, съпровождащ крана.
2.     Всички операции по полагането и демонтирането на пътната скара трябва да се изпълняват само по сигнал на техническия ръководител на пътеполагащия влак. След получаването на сигнала преди изпълнението на операцията машиниста трябва да даде установения звуков сигнал.
3.     Забранява се:
-     да се работи пред и зад движещата се предна част на пътеполагащия (демонтиращия) влак на разстояние по малко от 50 м. ;
-     да се стои върху вдигнатото или спусканото звено;
-     да се минава или стои под вдигнатото звено както и в страни от него;
-     да се стои между натоварените пакети когато се транспортират и придвижват;
-     да се стои на разстояние по-малко от 30 м. от въжето на лебедката при придвижване на пакети релсови звена;
-     да се насочва с ръце въжето на лебедката за придвижване на пакетите, при навиването му на барабана;
- да се държи траверсата за товарното въже с ръце.
4.     При съединяване (стиковане) на звената да се държи звеното за главата на релсата не по- близо от 40 см. от стика. При това работещите трябва да стоят така, че краката им да бъдат извън границите на траверсите.
5.     За пропускане на влак по съседната линия полагането (демонтирането) на пътната скара и придвижването на пакетите сс преустановява и се осигурява габарит за безопасно преминаване на влака.
6.     Над седалката на машиниста трябва да има навес за предпазване от падане на случайни предмети.
7.     Прикачването на звена към траверсата се извършва само от правоспособни прикачвани.
8.     Вдигането и изнасянето на звената със полуавтоматичната траверса се допуска само след като челюстите й са заключени, а сигналното стебло е влязло в тялото на траверсата.
9.     При вдигане, придвижване и спускане на звеното в границите на крана работещите по прикачването на звеното трябва да се намират от лявата страна на специалните площадки, разположени на Стойките на крана.
10.     При работа в тесни участъци (мостове, надлези и подлези, гари, площадки за сглобяване и др.) трябва да се проверяват техните габарити с оглед безопасното преминаване на седалката на машиниста през тези места.
11.     При аварии в електрооборудването, за снемане на напрежението трябва да се изключат автоматичните прекъсвачи на генераторите и да се загасят двигателите.
12.     При откриване на повреда по време на работа (чукане, прегряване, заяждане на механизми и др.) трябва да се загасят дизеловите двигатели, да се включат спирачките на крана и едва след като се отстрани повредата да се продължи работата.
13.     Включването на осовите редуктори и други операции, свързани с необходимостта да се стои под платформата на крана, трябва да се извършват при включена ръчна спирачка и поставени две спирателни обувки откъм страната на наклона, а на равно - от към страната на демонтирания път. При извършване на тези работи пътеполъгащия кран трябва да се откачи ог другите самоходни единици (локомотива, моторната платформа) и да се обозначи с червен сигнал.
14.     Вдигането на замръзнали или засипани с баласт звена не се допуска.