Инструкция за безопасност при работа с валяк

 I.     Изисквания за правоспособност и квалификация

1. До работа с валяк се допускат лица, които са физически и психически здрави, притежаващи средно или по-високо образование, притежаващи правоспособност “машинист на пътностро- ителни машини” и свидетелство за водач на МПС (професионалист).
87.2.     Изисквания преди започване, по време и след приключване на работа
Машинистът на валяк е длъжен:
-     да се явява на работа отпочинал и трезвен;
-     да носи по време на работа предоставените му работно облекло и лични предпазни средства.
1.    Преди започване на работа
1.1.     Преди започване машинистът е длъжен:
-     да направи оглед на машината, за да се убеди в пригодността й за безопасна работа;
-     да провери наличието и количеството на ГСМ, както и зареждането на резервоара с вода;
-     да почисти валовете и дюзите за вода;
-да провери изправността на сигналната
система (светлинна и звукова)
-     да провери изправността на спирачната система.
1.2.     При констатирани неизправности в спирачната и сигналната системи не се разрешава пускането на машината в движение до отстраняване на констатираните неизправности.
2.     По време на работа
2.1.     На машиниста се забранява:
-     да употребява алкохол, наркотични и други упойващи вещества;
-     да се храни по време на движение;
-     да отвлича вниманието си под какъвто и да е предлог;
-     да слиза от машината през време на движение по какъвто и да е повод;
-     да качва в кабината друго лице;
-     да оставя машината на самоход;
-     да извършва каквито и да било ремонти и почистване на машината по време на движение (дюзи, валове и др.);
2.2.     При настъпили повреди по време на работа отстраняването им да става само при спряна машина, изключен двигател и натегнати спирачки.
2.3.     Машинистът е длъжен:
-     преди потегляне на преден или заден ход да се убеди, че пред, под или зад машината не се намират хора;
-     да подава звуков сигнал преди всяко потегляне;
-     да бъде винаги с лице към посоката на движение на машината;
-     по време на валиране да спазва стриктно определената дистанция между машината, която води, и останалите машини (асфалтополагач, другите валяци, самосвали и др.);
-     по време на валиране да се движи със съобразена с конкретната обстановка скорост. Особено внимание да проявява при намалена видимост в резултат на изпарения, прах, недостатъчно осветление и пр.;
2.4.     Забранява се на работниците от обслужващите звена по време на престой (обедна почивка, технологични прекъсвания и др.) да лягат в близост или под машината.
3.     След приключване на работа
3.1.     Машинистът е длъжен:
-     да изведе машината извън пътното платно;
-     да спре машината, да изключи двигателя, да натегне спирачките и да вземе мерки за недопускане на самоволното придвижване на валяка или евентуалното му задвижване от странични лица.
4.     При преместване на машината от един обект на друг машинистът е длъжен:
4.1.     При преместване на самоход:
-     да се съобразява с обстоятелството, че е пълноправен участник в движението и да изпълнява стриктно изискванията на Правилника за движение;
-     да не допуска присъствието на други лица в кабината на валяка под какъвто и да е предлог.
4.2.    При преместване с ремарке и влекач:
-     да изпълни внимателно маневрите по качването на валяка върху ремаркето. При затруднения поради ограничена видимост и др. да използва сигналисти, които да го насочват;
-     да загаси двигателя, да натегне спирачките и да осигури машината срещу самоволно придвижване по ремаркето;
-     да придружава машината по време на преместването в кабината на влекача.
Забранява се валякът да се ползва за теглене или бутане на други машини!
При прикачни валяци се забранява движението на трактора на заден ход.
При валиране на високи насипи, тракторът и валякът да не се движат по-близо от 1,5 м от ръба на насипа.
Ако валякът не е снабден с фарове, забранява се движението му от едно място на друго през нощта.
Всяка машина да бъде снабдена със заредена аптечка.