Инструкция по безопасност на труда при ремонт на тежки железопътно-строителни машини

 1.     Преди подаване на машините за ремонт същите трябва да бъдат цялостно почистени. Почистването да сс извърши извън помещението за ремонт.
2.     След спиране на коловоза за ремонт машиниста трябва:
-     да постави контролера или лоста за скоростите и ходообръщача на нулево положение;
-     да затегне ръчната спирачка;
-     да спре работата на двигателя;
-     да изключи всички ключове по командните табла включително и главния прекъсвач за акумулаторните батерии.
3.     За започване на демонтажа се дава нареждане от механика на базата (колоната).
4.     Свалянето на тежки големи части да става с помощта на кранове и специални приспособления под личното наблюдение и ръководство на механика на базата (колоната).
5.     Работниците, извършващи едновременно отделни операции да се разполагат така, че възможността за нараняването им един от друг да бъде изключена.
6.     Забранено е поставянето на инструменти и демонтирани детайли в краищата на площадките и върху заоблени детайли.
7.     Забранено е разглобяването на спирачните и пневматичните прибори и резервоари под налягане.
8.     Забранено е удължаването на гаечни и други ключове или поставянето па подложки между челюстта на ключа и гайката при развиване и завиване.
9.     Забранено е отвиването на гайки е помощта на чук и секач.
10.     При монтаж на частите съвпадането на отворите да се проверява е металически пробой. Забранено е това да се извършва с пръстите на ръцете.
11.     Демонтираните части да се поставят на определените за целта места, без да се затрупват работните площадки и проходите.
12.     Големите и тежки части да се поставят на специални поставки с осигурена здравина и устойчивост, гарантиращи безопасно поставяне и вдигане.
13.     При пренасяне на части с вагонетки, колички и други транспортни платформи да се осигурява устойчиво поставяне и надеждно укрепване.
14.     Подаването на возилата и изкарването им от дълбокия канал да се извършва под наблюдението на майстора ръководещ ремонта.
15.     На дълбок канал возилото да се установява така, че спусканата колоос да се намира в центъра на крика. Останалите колооси да бъдат подклинени с дървени клинове.
16.     При свалянето на колооси е забранено стоенето на работници в дълбокия канал.
17.     При придвижване на колооси чрез търкаляне, бутащият работник да се намира зад колооста и да не се отделя от нея.
18.     Забранено е работникът да търкаля колооста към себе си и засилването й и оставянето й да се движи сама.
19.     При смяна на калодки, спирачката да бъде сигурно изолирана, а въздухът от спирачната система на возилото да бъде изпуснат.
20.     При проба на спирачките е забранено извършване на работа по механическото оборудване.
21.     По време на повдигането или спускането на возилото е забранено на работници да стоят под, във на него и да- се извършват работи на и около него.
22.     Повдигането на возилата да става с кранове или с крикове с необходимата товароподемност.
23.     Криковете, които едновременно повдигат едно возило, да бъдат с една и съща конструкция, да имат еднаква скорост на повдигане и да се командват едновременно (от един команден пулт).
24.     Разлики, които се явяват при повдигането,
по-големи от 100 мм. не се допускат.
25.     Забранено е да се работи с крикове и кранове, които не са ревизирани и изпробвани, или на конто срокът на ревизията (прегледа) е изтекъл.
26.     Криковете да се поставят върху добре нивелирани фундаменти - бетон или мозайка. Върху опорната им повърхност (петата) да се поставят дървени подложки с дебелина 15-20 мм. или алуминиеви или медни - с дебелина 5-10 мм.
27.     При повдигането криковете да бъдат поставяни във вертикално положение.
28.     Под повдигнатата машина да се поставят веднага здрави дървени или железни опори или специални талиги и машината да се отпусне върху тях.
29.     Електромашините и тяговите двигатели да се продухват със сгъстен въздух в специални камери оборудвани с аспирациониа уредба.
30.     Стоенето на работещите по време на продухването в камерата е забранено. Когато продухването се извършва на открито, работниците, които го извършват трябва да бъдат снабдени със защитни очила.
31.     При стендови изпитания на електрически машини задължително се използват защитни средства - гумени диелектрични ръкавици и килимчета.
32.     Вън акумулаторното помещение, където се приготвя и работи с електролит, трябва винаги да има разтвор на сода бикарбонат за неутрализация на капките от киселина, попаднали върху тялото или дрехите на работниците.
33.     При прегледа, ремонта и зареждането на акумулаторните батерии е строго забранено:
-     да се поставят върху тях инструменти и металически части;
-     да се пуши или да се използва открит
огън.
34.     Забранено е да се разединяват кабелите, когато веригите са под напрежение за избягване искри и експлозии в момента на разединяването.
35.     Строго е забранено наливането на вода в киселината.
36.     При приготвяне на електролит винаги трябва да се налива тънка струя киселина във водата.
37.     За приготовление на електролита да се използват съдове от стъкло, олово или пластмаса, а за разбъркване да се ползват стъклени или дървени пръчици.
38.     Разтвор на основи да се приготвя в стоманени или стъклени съдове.
39.     Помещенията за работа по ремонта и изпитванията на хидравличната и горивна апаратура трябва да бъдат светли и чисти.
40.     Тезгясите и масите в тези помещения да бъдат покрити с линолеум или алуминий.
41.     Изпитателните стендове трябва да се поставят в отделни- помещения, а над стендовете трябва да се монтира аспирационна уредба.
42.     Съдовете за съхраняване на ГСМ трябва да имат плъгно затварящи се капаци.
43.     В помещенията за работа по ремонта да се съхранява не повече от необходимото за деня количество ГСМ. В тези помещения е забранено пушенето и внасянето и използването на открит огън.
44.     При извършване на заварки по машините обезателно да се извадят куплунгите на релетата за зареждане на акумулаторните батерии.
45.     Преди изпитванията и настройките машините трябва да бъдат старателно изчистени, пода изтрит, инструмент ите и противопожарните уреди да бъдат в изправност и на определените им места.