Инструкция за безопасна работа със строителни машини, тръбоклад, автотоварачни машини, багер еднокошов хидравличен

 1.     Управлението на влекачите (трактори, автомобили и други), снабдени със земскопни съоръжения (булдозерна лопата, лопага-товарач, копачка и други), и на мелиоративни машини и агрегати (багери, скрепери,грейдсри и други)да се възлага само на лица над 18 години, които са преминали специална подготовка за управление на съответната машина и имат документ за правоспособност. Те се назначават след проверка на техните знания, практическа подготовка и провеждане на инструктаж за правилата на безопасна работа.
2.     (1). Работникът, който управлява и обслужва строителни машини и съоръжения да бъде снабден с:
-     писмена инструкция, съдържаща изискванията и правилата по техника на безопасност и хигиена на труда, указания за използваната сигнална система при работа, правила за управление на машината и допустимо натоварване или допустим наклон на работния терен, правила за действие при възникване на авария;
-     ръководство за експлоатация и ремонт на машината (доставя се заедно с новата машина от производителя или вносителя), а когато липсва такова - съставя се от новото ръководство в писмен вид;
-     документ, удостоверяващ техническата изправност на машината;
-     документ, разрешаващ движението на машината по улиците, пътищатата и други.
(2). По едно копие от гореизброените документи и инструкция да се съхранява от собственика на машините
3.     Преди започване на работа ръководителят на извършваните работи (ла обекта) да запознава работниците, които управляват и обслужват машините, с подробностите по техническия проект и с началната техническа документация на работния участък, като се обръща особено внимание на надземните и подземните комуникации и съоръжения, жп линии, пътища, летателни площадки (летища) и други.
4.     Преди започване на работа участъкът, в който ще се работи, да се почиства от дървета, пънове, камъни и други, които могат да попречат на работата или да създават опасност за възникване на аварии и злополуки.
5.     В работния участък да бъдат обозначени с трайни и видими знаци (табели, прътове, колове и други) всички опасни места: ровове ,кладенци, шахти, водни препятствия, подземни кабели, подземни канали и други.
6.     Работни участъци, разположени в населени места и до пътища, да бъдат ограждани, а отвън да сс поставят предупредителни надписи "Внимание, изкопни работи!".
7.     При наличие на подземни комуникации землени работи да се извършват само с писмено разрешение и в присъствието на представител на ведомство (организацията), което отговаря за тяхната експлоатация, като присъства и ръководителят на обекта.
8.     Забранено е в непосредствена близост до подземни комуникации и съоръжения да сс извършват механизирани земскопни работи. В случая да сс използват само ръчни инструменти - лопата, кирка и други.
9.     При извършване на взривни работи да се спазват изискванията на "Правилник по безопасността на труда при взривните работи", Д-01- 009-1973 г., а строителните машини да се отвеждат на безопасни места, определени от ръководителя на обекта.
10.     Забранено е да се пускат в експлоатация технически неизправни и необсзопасени машини и съоръжения. Машините да отговарят на техническите изисквания съгласно паспорта на завода-производител и да бъдат комплектувани съгласно същите паспорти.
(1)     При тръгване, спиране и при промяна на посоката и скоростта на движение водачът на машината да ползва звуков сигнал за предупреждаване на обслужващия персонал.
(2)    . Звуков или друг вид сигнал да се подава и при възникване на непредвидени препятствия или в случай на опасност.
11.     През време на работа е забранено:
-     да се стои между прикачната машина и трактора (влекача);
-     да се преминава през прикачната машина или през теглича;
-     да се сяда и стои върху рамата, калниците и други места по трактора и прикачната машина, които не са определени за тази цел;
-     приближаване на други лица в работната зона в близост до работните машини;
-     слизане и качване на водача или помощния персонал от и на трактора и прикачната машина по време на движение;
-     да се откачва прикачната машина преди окончателното спиране на трактора.
12.     По време на работа водачът да държи постоянно кормилното колело или дръжките на механизмите за управление. ДА внимава при наклоняване на платформата на грейдсра и ав- тогрейдера, при копаене на окопи или при много голямо преместване на ножа зад рамата на машината (при изграждането на насипи и други) да не се нарушава устойчивостта на машината и да има готовност да вземе мерки за предотвратяване на евентуалното й преобръщане.
13.     Извършването на едновременна и съвместна работа на две или повече самоходни машини и агрегати да става само когато същите сс движат една след друга или успоредно и на разстояние, не по-малко от 20 м.
14.     Когато се правят високи насипи, разстоянието от края на гъсеницата или от колелото на машината (булдозер, грейдер, скрепер, уплътнителни машини и други) до края на насипа да бъде по-голямо от 1 м. Насипването на материалите на насипа да сс организира така, че по краищата да сс насипват повече материали на по-голяма височина, отколкото в средата.
15.     Забранено е стоснстана лица зад колелата при работа с машини, снабдени с двойни гумени колела. След спирането на машината да сс преглеждат гумите и да се отстраняват задържалите се между колелата камъни и други предмети.
16.     През време на работа водачът на машината и помощният персонал са длъжни да стоят постоянно на работните си места и да следят за нормалния ход на работата. Когато забележат неизправност, нарушаване стабилността на машината и възникване на опасност или препятствие, незабавно да спират работата и да взема мерки за тяхното отстраняване.
17.     Командното място, кабината, лостовете, воланите и другите механизми за управление да бъдат сухи и чисти. Забранено е подовете на кабините, работните площадки и стъпалата на стълбите да бъдат замърсени и хлъзгави.
18.     Извършването на ремонт, техническо обслужване, смазване и други дейности по машините и механизмите да се допускат само след пълното им спиране и изключване на двигателите.
19.     При извършване на технически прегледи или ремонт на прикачната машина, същата да се откачва от влекача, като сс вземат мерки за нейното укрепване на място. Освободеният влекач да бъде спрян с изключен двигател, затегнати спирачки, а при необходимост да се поставят и подложки (спирателни клинове или обувки) под колелата или веригите.
20.    ' При спиране на машините по стръмни пътища или терени под колелата или веригите да сс поставят спирателни клинове или обувки (металически или от здраво дърво).
21.     Когато не работят машини и съоръжения, намиращи се на обекта или по пътищата, те да бъдат приведени в такова състояние, което да изключва възможността за пускането им в ход от странични лица. Пусковите устройства на двигателите и кабините на машините да се заключват със секретни брави и ключове.
22.    Транспортирането на самоходните и при- качните машини от едно място на друго да става само когато те са технически изправни. Транспортирането на по-големи разстояния да сс извършва, като същите сс натоварват на ремаркета или самоходни платформи, здраво закрепени.
25.     (1). Разрешение за работа под електродале- копроводи да се дава писмено от ръководителя на обекта, но само за онези машини, за които е гарантирано, че няма да нарушават предпазните разстояния от електропроводниците.
(2). Работата и преминаването на строителни машини в близост до електропроводна линия да се извършват само под непосредственото ръководство на опитен ръководител.
26.     При невъзможност да се спазят дадените в т. 24 изисквания, преминаване и работа на машините в близост до електропроводни линии и мрежи да става само след като се изключи електрическия ток в тях, за което да има писмено съобщение от съответната подстанция.
- 27. На работните обекти и на местата, където машините щс преминават под електропроводни линии, да се поставят предупредителни надписи (табели), в които да се посочват величината на напрежението на електрическия ток, височината от земята до най-ниската точка на проводниците и допустимият габарит на машината за безопасно преминаване.
28.     Когато не са Спазени изискванията на елсктробсзопасността, около опасната зона или на възможните за преминаване места в близост на високоволтови електропроводни линии, да се поставят предупредителни надписи (табели), които забраняват преминаване на машините.
29.     При извършване на изкопни и земни работи със строителни машини по отношение на откосите, укрепването на изкопите, товаренето и разтоварването на материали и други да се спазват изискванията ПБТ и при СМР Д-02-001- 1982г.
30.     На всеки пет дни да се прави преглед на стоманените въжета, веригите, повдигателните съоръжения и механизмите на багерите, булдозерите, скреперите и другите строителни машини, а въжетата на повдигателните уредби да сс подлагат ежедневно на преглед.
31.     Извършването на земни работи нощем сс допуска само при наличие на добро осветление на работния фронт, близкия до него участък и пътищата за придвижването на машините. При това осветеността да бъде такава, че на 20 м около машините да има добра видимост.
32.     Забранено е преминаването на железопътни линии извън определените за преминаване места - прелези.
33.     Забранено е преодоляването на наклони, по-големи от посочените в ръководството за експлоатация на дадена машина. Движението по големи наклони да се извършва с минимална скорост, без резки завивания и рязко спиране.
34.    (1). Строителните машини и агрегати да отговарят на следните изисквания:
-     да имат звуков сигнал;
-     да имат странично и общо осветление, осигуряващо добра видимост на пътя, на работния фронт и на околните участъци, на механизмите за управление и други, съгласно действащите нормативи;
-     да имат габаритни светлини и означения (светлоотражатели);
-     да имат аптечка с необходимите медикаменти за даване на първа медицинска помощ;
-     да имат съд за питейна вода с вместимост от 1 до 3 литра;
-     да имат пожарогасители други огнегасе- щи средства, съобразно изискванията на проти- вопожарната охрана;
-     да имат механични стъклочистачки на предните стъкла;
-     да имат пред предното стъкло на кабината предпазен щит срещу слънце;
-     да имат странични и лицеви огледала за обратно виждане и разширяване видимата зона около машината;
35.     Водачите и помощният персонал са длъжни да спазват изискванията на ръководителите на експлоатацията й да изпълняват допълнителните инструкции, наредби и други по безопасността и хигиената на труда и противопожарната охрана.