Инструкция за инсталиране и безопасна работа с Юнит стоматологичен ЮС-7 и стоматологичен стол СС-8М

 

Юнит стоматологичен ЮС – 7 е изделие, безопасно при работа за обслужващия персонал и за пациента. Притежава степен на защита IP20 по СИВ 592 – 77.

 

ВАЖНО! При провеждане на монтажа и електрозахранването на изделието не се предявяват никакви специални изисквания по техника на безопасността. Този вид дейност да се извършва само от правоспособен специализиран техник, познаващ правилата по електробезопасност и охрана на труда, и съдържанието на настоящата инструкция.

 

Електрообезопасяването на юнита се постига чрез защитно зануляване в обособен участък в корпуса на кутия захранваща, който играе ролята на занулителна шина. Защитният проводник на захранващия кабел и защитният проводник от трансформатора са свързани към съответните занулителни винтове М4 в занулителната шина на кутия захранваща. Занулителните винтове са обозначени със знак за зануляване по БДС 5768 – 76. Защитният проводник на захранващия кабел е свързан към устройството за зануляване съгласно БДС 12001 – 74. Предвиден е и заземителен винт М6.

Захранващата нутия има контакт 220V за захранване на стоматологичният стол към електрическата мрежа. Механичната връзка между стола и юнита се извършва чрез носач, който има галванична връзка със стола и юнита. Това изключва възникването на потенциална разлика между двете изделия.

Характерно за конструкцията на ЮС – 7 е това, че напрежение 220V има само в захранващата кутия до трансформатора. Тази група е обезопасена с предпазна пластмасова преграда, обозначена със знак за високо напрежение. Всички останали елементи, разположени в двата основни модула, масата и осветителното тяло, се захранват с максимално работно напрежение до 24V. Същото се отнася и за основните функционални устройства – микромотор, турбина, ръкохватка комбинирана, бойлер за топла вода, ръкохватка слаботокова и др.

При сваляне капака на захранващата кутия, автоматично, чрез микропревключватели се изключва напрежението към всички елементи на юнита, освен захранващата клема.

Основните модули са затворени отпред и отзад с капаци, снабдени с ключалки. Напрежението на елементите, разположени в модулите, е 24V, което е напълно безопасно за обслужващия персонал.

Юнитът се включва само чрез натискане на главния прекъсвач, поместен на горната страна на капака на захранващата кутия. Изключва се чрез същия прекъсвач. Сигнална лампа монтирана на лицевата плоча на масата, показва кога изделието е под напрежение.

Юнит ЮС – 7 е снабден с два предпазителя по 6,5А, 220V, поместени в захранващата кутия.

Обезопасяването спрямо движенията, които извършват подвижните части на юнита, е постигнато чрез ограничители на движенията. По този начин е избегнато произволното завъртане на елементите и евентуалното им съприкосновение с неподвижните части на конструкцията.

Върху носещия паралелограм, чрез който се предава вертикалното движение от стоматологичният стол към юнита, е монтиран гумен тампон. Чрез него се предотвратява твърд удар на системата към фундамента при евентуална авария. Чрез тампона се осигурява и една предпазна междина между най-ниската точка на юнита и фундамента. Това е необходимо условие за избягване евентуално притискане крака на обслужващия персонал през време на работа.

 

ИЗИСКВАНИЯ КЪМ МЯСТОТО НА МОНТАЖА

Изделията Юнит - стоматологичен ЮС – 7 и Стоматологичен стол СС – 8М се монтират върху специално подготвена площадка в стоматологичния кабинет при спазване взаимното им разположение.

 

ВАЖНО! При определяне мястото на фундаменталната площадка в рамките на кабинета вземете пред вид отстоянията до близките стени и други изделия, за да осигурите свободно движение на масичката, осветителното тяло и водното устройство.

 

 

Подготовка на фундаменталната площадка.

Площадката за фундаментиране се подготвя съгласно приложената монтажна схема, за довеждане на захранващите системи под пода на кабинета. На нея са посочени местата на всички необходими връзки – за вода, отходен канал, електрозахранване и фундаментиране.

 

ЗАБЕЛЕЖКА! В случаите, когато кабинетът не позволява монтаж на захранващите системи под пода, се допуска прекарването на тръбопроводите за вода, въздух, канализация, а също така електрозахранването да става над пода.

 

ВАЖНО! И при двата вида монтаж /под или над подов/ ЗАДЪЛЖИТЕЛНО се монтира спирателен кран на захранващия водопровод.

 

Иира се подходящо място за поставяне на компресорната уредба КУ – 2 в рамките на кабинета. Приложената свръзка за захранване на компресора към юнита е с дължина 3 метра.

В близост до компресора се осигурява контакт тип „Шуко” със свързана занулителна клема за електрозахранването му – захранващо напрежение 220V; 50Hz.

При всеки друг начин на електрозахранване да се спазват изискванията за обезопасително зануляване на компресора.

В случаите, когато юнитът се захранва от централна компресорна уредба на медицинско заведение се извежда подходящ въздуховод в рамките на фундаментната площадка, като се монтира и спирателен кран.

Фундаментират се петте фундаментни болта /А/ М10, приложени към изделието на указаните места.

 

СВЪРЗВАНЕ НА ЮНИТА КЪМ РАЗЛИЧНИТЕ ЗАХРАНВАЩИ СИСТЕМИ

 

ВАЖНО! Преди да започнете свързването, подухайте всички тръбопроводи и проверете дали няма останали частици от фундаментирането по елементите на връзките, които трябва да отстраните.

 

Промийте водоснабдителния водопровод, като оставите известно количество вода да изтече от него в отходната канализация.

ВОДОПРОВОДНА ИНСТАЛАЦИЯ

Свържете тръбната връзка, която завършва с нипел 1/2" от фундаментната площадка към съответния спирателен кран на захранващия тръбопров в кутия захранваща.

ИНСТАЛАЦИЯ ЗА СГЪСТЕН ВЪЗДУХ

Компресорна уредба КУ – 2

Свалете капака на компресорната уредба. Свържете маркуча от кутия захранваща към накрайника на компресора и затегнете чрез лента, скоба, шплинт.

ЦЕНТРАЛННА КОМПРЕСОРНА УРЕДБА

При наличието на централна компресорна уредба на медицинското заведение, свържете същата приложена свръзка от кутия захранваща към съответния спирателен кран на въздухопровода във фундаментната площадка.

 

ВАЖНО! При свързването съблюдавайте наличието на уплътнителни гарнитури.

 

ОТХОДНА ИНСТАЛАЦИЯ

Мушнете мъркуча от PVC в отходния канал на фундаментната площадка.

 

ВАЖНО! Осигурете наклон на маркуча за правилно оттичане.

 

ЕЛЕКТРОЗАХРАНВАНЕ

ВАЖНО! Преди да свържете юнита към електрическата мрежа отворете крановете за вода и въздух и проверете плътността на връзките. При необходимост уплътнете чрез затягане.

 

ВАЖНО! Юнитът се доставе с източена вода от бойлера и откачени проводници на лустер клемата му.

 

Отворете крана за вода, за да се напълни бойлерът!

При установени плътни връзки и напълнен бойлер, пристъпете към електрозахранване.

Свържете откачените проводници към лустер клемата на бойлера.

Включете захранващия шнур с щепсел тип „Шуко” на стоматологичен стол СС – 8М в контакта на кутия захранваща.

Включете захранващите проводници на педала в клема S1 в гнезда 1, 2 и 3. Заводът – производител доставя юнита с монтиран захранващ трижилен кабел, захранващ с щепсел тип „Шуко”. Включете юнита в контакт тип „Шуко” със свързана занулителна клема.

Включете главния прекъсвач. Сигналната лампа трябва да светне.

При подаването на електрозахранването под пода, отстранете захранващия кабел на юнита. Свържете захранващите проводници, идващи под пода, към клема S1. Жъло – зеления  занулителен проводник свържете към занулителния винт S7. Останалите свързвания изпълнете, както е описано по горе.

 

ВАЖНО! И при двата вида електрозахранвне заземяването на юнита е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО! Свързването към електрическата мрежа да става само от правоспосолен електроспециалист, добре запознат с правилата по електрообезопасяване и охрана на труда.

 

ПРОВЕРКА НА ТЕХНИЧЕСКОТО СЪСТОЯНИЕ

Преди да пристъпите към функционално проверки на отделни елементи, проверете изправността на компресорната уредба КУ – 2 в случаите, когато юнитът се захранва със сгъстен въздух по този начин.

ПРОВЕРКА НА КОМПРЕСОРНА УРЕДБА КУ – 2

Свалете капака на компресорна уредба.

Извадете маслопоказателната пръчка и проверете нивото на маслото, което трябва да бъде мужду двете ограничителни резки. При необходимост долейте специално масло МХЛ46 БДС 7803-76, доставено в известно количество от завода-производител.

Включете шнура на компресора съм конакт тип „Шуко”, със свързана занулителна клема. Проверете работата на пресостата, регулирано от задова производител да поддържа налягане от 4 до 7,5 атм., като хванете и издърпате нагоре предпазния вентил след като компресорът е спрял да нагнетява. Изпускайте въздуха по такъв начин, че налягането да спада. При достигане на 4 атм., отчетено по манометъра, пресостатът автоматично трябва да включи, налягането да се увеличи и при достигане на 7,5 атм., отново да изключи. Ако включването и изключването не става в тези граници, настройте пресостата. За целта свалете капака на пресостата и чрез винта регулирайте долната граница, а чрез винта горната граница. Поставете капака.

Отвийте пробката на половин оборот. Източете кондензационната вода. Отново завийте пробката.

Поставете капака на компресорната уредба.

ВАЖНО! Източването на кандензационната вода да се извършва всеки ден!

 

КОНТРОЛ НА НЕОБХОДИМИТЕ НАЛЯГАНИЯ

Свалете турбинната глава със специално ключе и на нейно място върху турбинния наконечник поставете двойно измерителната глава. Дюзата за вода навийте върху десния нипел на двойно измерителната глава. Дюзата за измерване на омасления работен въздух завийте върху левия нипел.

Натиснете педала за работа ез охлаждащ шпрей – положене В. Показанието на манометъра /с обхват от 0 до 4 kg/cm2, отчитащ налягането на омасления работен въздух, трябва да бъде от 1,8 до 2,0 kg/cm2. Ако показанията не са в тези граници, регулирайте чрез редуцил – вентила за въздух.

Поставете червената обозначителна точка на накатеното колелце върху турбинния наконечник в положение „С”. Натиснете педала от страната за работа с охлаждащ шпрей. Показанието на манометъра /с обхват от 0 до 2,5 kg/cm2/, отчитащ налягането на водата на охлаждащия шпрей, трябва да бъде от 0,8  до 1,0 kg/cm2. При нужда регулирайте с дросел D6. Завъртете колелцето на 1800 така, че червената точка да бъде в положение „d”. Натиснете педала за работа с охлаждащ шпрей. Показанията на същия манометър трябва да бъдат от 1,0 до 1,2 kg/cm2. Ако показанията не са в тези граници, регулирайте чрез дросел D5

Свалете двойно измерителната глава и поставете турбинната главичка.

За периодичен контрол на наляганията, отчитайте показанията чрез манометрите за вода и въздух в обозначените в пневно-хидравличната схема точки. Поставете манометри с обхват от 0 до 6 kg/cm2 Æ 60 на указаните места. Отворете крановете за вода и въздух. Показанията на манометрите трябва да бъдат:

-     Манометър за вода - 2 kg/cm2

-     Манометър за въздух – 2,6  kg/cm2

При необходимост извършете корекция чрез съответните редуцир-вентили за вода и въздух, както е описано по-горе.

ПРОВЕРКА НА ТУРБИНАТА

Проверете наличието на масло в резервоара на омаслителната система. Нивото му трябва да бъде до маслопоказателната линия. При необходимост долейте от специалното турбинно масло БММ, доставено от завода-производител.

Вземете турбинния наконечник в ръка и натиснете педала от страната за работа без охлаждащ шпрей. Проверете върху дървен предмет или изваден зъб наличието на необходимата за работа можност, като предварително направите проверка за броя на капките.

Натиснете противополажната страна на педала за работа с охлаждащ шпрей. Червената точка на колелцето на регулиране качеството на шпрея трябва да сочи главата на турбината, при това трябва даконстатирате шпрей със средно качеств. Завъртете колелцето надясно – водната част в шпрея, трябва да се увеличава, докато от дюзите започне да изтича само вода.

Ако установите, че водата в получения шпрей е недостатъчна, регулирайте количеството и чрез дросела D6, поместен в масата.

Освободете крака от педала. Водата от дюзите на турбинната глава трябва да спре рязко, без прокапване. В противен случай проверете работата на мембранния смукател М2.

При работа с турбината не трябва да се появяват капки вода от монтирания в нея филтър върху турбинния наконечник. При констатиране на капки вода освободете връзките между шлауха и турбинния наконечник, между вентилното тяло и наконечника и между турбинната глава и турбинния наконечник. Проверете на трите места наличието и изправността на каучуковите уплътнители. Ако те са в изправност, проверете налягането на водата на охлаждащия шпрей и го регулирайте в границите от 0,8 до 1 kg/cm2.

ПРОВЕРКА НА МИКРОМОТОРА.

Вдигнете микромотора от леглото в държателя на инструменти. Завъртете ключа на потенциометъра в крайно ляво положение. Натиснете педала от страната, означена със синя точка, положение В. Микромоторът трябва да се завърти с минимални обороти. Плавно завъртете ключа надясно При това обаротите трябва да се увеличат, като достигнат максималната си стойност при дясно крайно положение на ключа.

 

ВАЖНО! Махнете крака от педала! При спрял микромотор привключете ключа за изменение посоката на въртене. Извършете отново гореописаната проверка за изменение оборотите от минимум до максимум, чрез завъртане ключа на потенциометъра от ляво на дясно крайно положение. При този случай микрометърът се върти наляво.

 

ВАЖНО! Махнете крака от педала! При спрял микромотор отново превключете ключа за изменение посоката на въртене. Натиснете педала от страната, обозначена със синя или зелена точка /А/. 1 – 2 секунди след завъртането на микромотора върху борера трябва да се появи охлаждащ шпрей, доставен чрез монтирания шлаях със шпрейщекер. Чрез завъртане колелцето върху шпрейщекера проверете изменението на качеството на шпрея – в посока наляво трябва да се увеличава водната част в шпрея а в посоко на дясната – въздушната част. При необходимост регулирайте дроселите D3 и D4.

 

Ако при тези проверки микрометърът не се върти, проверете наличието на въздух към мембранния превключвател на електронния блок за управление. Чрез мембранния превключвател се дава сигнал за електрозахранване към електронния блок за микромотора. Отворете капака на модула на стоматолога и вижте дали протича въздух от тръбичката.

ПРОВЕРКА НА РЪКОХВАТКА КОМБИНИРАНА.

Проверете функциите на ръкохватката. Натиснете последователно десния клавиш, левия клавиш и двата клавиша едновременно. Трябва да констатирате, че протича вода, въздух и шпрей от дюзата.

Проверете дали флуидите се затоплят. Натиснете ключа за включване нагревателите за монтираната върху масата ръкохватка. Натиснете по описания по-горе начин клавишите на ръкохватките, при това трябва да се получи затоплена вода, въздух и шпрей.

 

ВАЖНО! Ако при натискане на клавишите не протича желаната струя, не се прави проверката за загряване на флуидите. Включване на нагревателните патрони без протичане на флуид води до тяхното изгаряне!

 

При проверка на клавиша за въздух не трябва де се констатират капки вода във въздуха. След отпускане на клавиша за вода от дюзата не трябва да капят капки, а водата трябва да спре отсечено, без прокапване. При констатиране на дефекти трябва да се проверят „О” пръстените.

ПРОВЕРКА НА ТЯЛА ОСВЕТИТЕЛНА

Включете ключа. Лампата трябва да светне. Проверете чрез ключа положения I и II получаването на двете степени на осветеност.

Проверете върху тъмен екран дали на разстояние 800 mm осветеното поле е със строго определена форма и размери 90 х 200 mm. При необходимост от корекция свалете капачката. Освободете винта с един оборот. Чрез издърпване или избутване на тубуса се фокусира осветеното поле. Чрез леко завъртане на тубуса спрямо неговото изходно положение се хоризонтира полето. След регулирането затегнете отново винта и поставете капачката.

ПРОВЕРКА НА СЛАБОТОКОВАТА РЪКОХВАТКА

Включете заханващия проводник на слаботоковата ръкохватка в буксата, разположена върху дясната странична част на масата.

Поставете накрайника „ЛЕКТРОКАУТЕР” върху ръкохватката. Избутайте копчето, монтирано върху ръкохватката напред.

Чрез галетния превключвател в положение от 0 до 5 проверете нагряването на жичката.

 

ВАЖНО! Не дръжте загрятата до червено игла на електрокаутера повече от няколко секунди, защото ще изгори!

 

При изпробване на накрайника „Огледало с лампичка”, различните степени на интензивност се избират чрез галетния превключвател в положение от 0 до 4.

 

ВАЖНО! Не поставяйте превключвателя на положение 5, защото лампата ще изгори!

 

За да проверите изправността на накрайника „ВИТАЛИТЕТ”, намокрете с физиологичен разтвор лявата си ръка и я докоснете с накрайника, който държите в дясната ръка. Ключът на потенциометъра трябва да бъде в средно положение. При изправност на уреда ще почувствате леко убождане, като от игла.

ПРОВЕРКА НА УСТРОЙСТОТО ЗА ПЪЛНЕНЕ НА ЧАШАТА С ВОДА

Натиснете последователно ключа, също и дублирания. През тръбичката трябва да протича студена вода.

Включете ключа за загряване на бойлера. След около 20 минути, при натискане на който а е от двата посочени ключа, през тръбичката трябва да протече затоплена вода.

ПРОВЕРКА НА УСТРОЙСТВОТО ЗА ИЗМИВАНЕ НА ПЛЮВАЛНИКА

Включете последователно ключа и дублирания. В плювалника трябва да се появи студена водна струя, която облива добре стените му.

ПРОВЕРКА НА ХИДРАВЛИЧНИЯ СЛУНКОСМУКАТЕЛ

Пускате водата в плювалника чрез един от ключовете. Извадете слюнкосмукателя от гнездото му. Изпробвайте неговото действие, като го потопите в чаша с вода. След известно време той трябва да изсмуче водата.

Натиснете бутона. През слункосмукателя трябва са протече струя вода за обратно промиване.

ПРОВЕРКА И ПОЧИСТВАНЕ НА ФИЛТРИТЕ

При включване на нов водопровод или след ремонт, водата е замърсена. Това може да доведе до запушване на филтрите в юнита – водата е силно намялала или липсва вода в шпрея на турбината или микромотора и за чашата на пациента.

В такъв случай почистете комбинирания филтър и фините филтри. За всеки филтър поотделно развийте гайките, свалете тялото на филтъра и извадете филтрите. Потопете ги в 50% разтвор на солна киселина. Ефектът от почистване е по-бърз, ако оставите разтворът да се загрее до кипване. Изплакнете филтрите обилно с вода и по обратен ред ги монтирайте.

ПРОВЕРКА НА СЪВМЕСТНОТО ДВИЖЕНИЕ СТОЛ – ЮНИТ

Натиснете клавиша на движение нагоре, разположен върху облегалката на стола. За около 16 секунди системата стол – юнит трябва да се предвижи от долно крайно положение до горно крайно положение. Движението е плавно, без вибрации, заяждане и задръжки.

Натиснете клавиша на стола за движение надолу. След около 11 секунди системата стол – юнит трябва да достигне долно крайно положение.

При тези движения проверете стабилността на връзките, чрез които са обединени основата на стола с тази на юнита. Не трябва да се констатират никакви разхлабвания. При нужда ги затегнете.

 

ИНСТРУКЦИЯ ЗА ЕКСПЛОАТАЦИЯ

 

ПОДГОТОВКА НА ИЗДЕЛИЕТО ЗА РАБОТА

 

ВАЖНО! За правилната експлоатация на Юнит Стоматологичен ЮС–7 трябва ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да се спазват обобщените по-долу задължения на медицинския персонал. Те са описани подробно в посочените раздели.

 

ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА МЕДИЦИНСКАТА СЕСТРА

В НАЧАЛОТО НА РАБОТНИЯ ДЕН

-       Отворете крана за вода.

-       Включете шнура на компресорната уредба КУ – 2.

-       Отворете крана за въздух. Компресорната уредба трябва да започне да работи.

-       Натиснете главния прекъсвач на юнита. Сигналната му лампа трябва да светне.

В КРАЯ НА РАБОТНИЯ ДЕН

-       Изключете юнита, компресора и електрозахранването.

-       Затворете крановете за вода и въздух.

-       Почистете юнита, масата, осветителното тяло, модулите чрез избърсване с влажна кърпа.

-       Изпуснете кондензаторната вода от ресивера на компресора.

-       Смажете наконечниците за микромотора.

-       Почистете турбинния наконечник и турбинната глава.

-       Извадете и почистете решетъчната чашка филтър на плювалника.

ПЕРИОДИЧНИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ

-          Проверявайте нивото на маслото в резервоара на омаслителната система.

-          Всеки четири месеца сменяйте маслото само със специално турбинно масло, доставено от завода-производител.

-          Проверявайте нивото на маслото в компресорната уредба.

-          Почиствайте разсейвателя и отражателя на тяло осветително.

 

ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА СТОМАТОЛОГА

В НАЧАЛОТО НА РАБОТНИЯ ДЕН

-         Поставете борера в цангата на турбинната глава и продухайте турбината.

-         Проверете необходимия брой капки в омаслителната система.

-         Поставете наконечника на микромотора.

-         Включете бойлера.

 

ВАЖНО! За всички констатирани повреди се обръщайте към специализиран сервизен техник. Препоръчваме повредите да се отстраняват от техника извършил монтажа на апарата.

 

РЕД НА РАБОТА С ОТДЕЛНИТЕ ФУНКЦИОНАЛНИ ВЪЗЛИ И УСТРОЙСТВА, ПОДЪРЖАНЕ, ХАРАКТЕРНИ НЕИЗПРАВНОСТИ И МЕТОДИ ЗА ТЯХНОТО ОТСТРАНЯВАНЕ

МАСА

Юнитът има работан маса, върху, която са поместени функционалните му устройства /микромор, турбина, ръкохватка комбинирана и слаботокова ръкохватка/ и командните ключове и съответните графични обозначения. Монтирана е върху модула на стоматолога. Голямата подвижност на масата във вертикална и хоризонтална посока се постига от носеща система, изпълнена като две рамена.

Това позволява най-функционално доближаване на масата до работното поле, независимо от работната поза на стоматолога и положението на пациента. Чрез ограничители на завъртанията в крайните положения се предотвратява блъскането на масата в другите части на юнита.

Горната площ на масата е покрита със стъклен плот, защитен с перваз. Това не позволява изпадането на различните инструменти, медикаменти и помощни материали.

КОМАНДНИ КЛЮЧОВЕ

На лицевата страна на масата са поместени следните командни ключове.

Ключ за пълнене чашата на пациента с вода – поз. 1

Ключ за измиване на плювалника – поз. 2

Ключ за включване подгряването на водата в бойлера за шпрея на микромотора, турбината и чашата за пациента – по. 3

Ключ за включване – изключване на нагревателите на ръкохватка комбинирана – поз. 4

Ключ за изменяне на посоката на въртене на микромотора – поз. 5

Галетен превключвател за слаботокова ръкохватка – поз. 6

Потенциометър за накрайник „Виталитет” – поз. 7

Ключ потенциометър за изменение оборотите на микромотора – поз. 8

Сигнална лампа – поз. 9

От дясната страна на масата е поместена букса за включване на слаботоковата ръкохватка – поз. 24

 

ВАЖНО! Функцията на командните ключове, подробно е описана при съответните устройства, които се задействат чрез тях.

 

ДЪРЖАЧ НА ИНСТРУМЕНТИТЕ И МЕХАНИЗЪМ ЗА ВРЪЩАНЕ НА ИНСТРУМЕНТИТЕ

В предната лява страна на масата е монтиран държач на инструментите. В специални легла са поставени: турбина, микромотор, и ръкохватка комбинирана. Конструкцията позволява тяхното индивидуално разместване по височина. За целта развийте винта, разместете леглата на желания ъгъл и отново затегнете чрез винта. Захранващите шлаухи са поместени в механизма за връщане на инструментите, монтиран към задната лява страна на масата. При работа е необходимо да хванете съответния инструмент и да го издърпате в удобно за работа положение. Чрез вградени микропревключватели е избегнато едновременното задействане на микромотора и турбината. Пускането им в действие става посредством крачен педал. Чрез винтове в задната част на механизма се регулира натяга на пружините за връщане на шлаухите за всеки инструмент поопделно.

ИНДИВИДУАЛНО НАГЛАСЯВАНЕ НА МАСАТА ПО ВИСОЧИНА

Развийте дръжката, вдигнете или свалете масата на желаната височина и отново затенете чрез дръжката.

ПОДДЪРЖАНЕ

Ежедневно поддържане на масата се състои в почистването и с влажна кърпа. Не се допуска употребата на ацетон, хлороформ или други агресивни течности.

Характерни неизправности и методи за тяхното отстраняване:

№ по

ред

Наименование на повредата, външен признак

Вероятна причина

Начин на отстраняване

Забележка

1

При включване на главния прекъсвач, сигналната лампа не свети

Изгоряла крушка

Подмяна на крушката /при свален стъклен плот/

 

2.

При отстраняване на причината по т.1 сигналната лампа не свети

Повредата е в електрическата инсталация на юнита

Потърсете помощта на квалифициран техник

 

 

 

ЗАБЕЛЕЖКА! При констатиране на дефекти, свързани с работата на отделните функционални устройства, командвани от масата, вижте съответните раздели на паспорта и при нужда потърсете помощна на квалифициран техник.

 

ТУРБИНА

Турбина стоматологична представлява бързооборотна пневматична бормашина за обработка на твърдите тъкани на зъбите. Състои се от сачмено лагерувана миниатюрна турбинна глава, турбинен наконечник, вентилаторно тяло и шлаух. Произвежда се по лицензия на фирмата „СИМЕНС”, ФРГ. Комплектувана е с омаслителна система „СО-1”. Омасленият въздух под налягане привежда турбината в движение и смазва лагерите.

Използва се специално, разработено за тази цел масло БММ 15, устойчиво на стареене и физиологично неутрално доставено в известно количество от завода-производител. Работните скорости са не по-малки от 280 000 об/мин. Турбината може да работи с или без водно-въздушно охлаждане /шпрей/ на режещия инструмент.

 

БЕЗОПАСНА РАБОТА

Куплираната към шлауха турбина с поставен режещ инструмент лежи в леглото на държателя на инструментите. Хванете и издърпайте турбината в удобно за работа положение. Пускането и в действие става чрез крачен педал. При натискане на страната, обозначена със синя точка, турбината работи без охлаждащ шпрей на режещия инструмент. При натискане на противопожарната страна /А/, обозначена със синя и зелена точка – с охлаждащ шпрей.

 

ВАЖНО! Преди да започнете работа с турбината /сутрин и след обяд/ трябва задължително да направите следните проверки:

 

Проверка на необходимия брой капки

Пуснете турбината в действие чрез крайния педал без охлаждащ шпрей. Наблюдавайте броя на капките, които падат в маслоразтворителя. Капките трябва да бъдат 10-20 в минута.

Ако не се появят капки, извършете следното:

Отворете капака на модула на стоматолога и поставете отвертка в ключалката и чрез натискане и едновременно завъртане освободете механизма. Проверете дали има масло в резервоара на омаслителната система. Нивото на маслото не трябва да спада повече от 5 мм от дъното на резервоара. При достигане на тази долна граница трябва да се излее останалото масло и да се налее ново. За целта развийте резервоара. Махнете останалото масло. Изплакнете резервоара и го почистете със спирт. Не употребявайте марля и други подобни материали! Изплакването да се извърши до пълно почистване!

Налейте прясно специално масло до маслопоказателната линия! Внимавайте да не попаднат чужди частици и прах в резервоара, и в съда маслото /то трябва да се съхранява в затворен съд\.

 

ВАЖНО! Независимо от количеството масло в резервоара всеки 4 месеца то трябва да се излива и да се почиства системата по описания начин, като се сипва чисто специално турбинно масло до маслопоказателната линия.

 

ВАЖНО! Използвайте само специално турбинно масло!

 

Наливането на масло в почистен резервоар може да се извърши и през специален отвор. Свалете капачката, с отвертка развийте винта и налейте масло. Затворете в обратен ред системата.

АКО БРОЯТ НА КАПКИТЕ НЕ Е 10-20 В МИНУТА Регулирайте дозатора. С помощта на отвертка, при завъртане винта наляво броят на капките се намалява, при завъртане надясно – броят на капките се увеличава.

ПРОВЕРКА НА МАСЛЕНОТО ПЕТНО

На 5 mm, перпендикулярно от задната капачка но турбинната глава, дръжте стоматологичното огледало. Натиснете страната на педала, обозначена със синя точка. След около 30 секунди върху огледалото трябва да се появи маслено петно с диаметър от 7 да 18 mm, след като вече е извършена проверка за броя на капките.

 

ВАЖНО! При липса на маслено петно върху огледалото и несъответстващ брой капки в маслоразпрашителя веднага прекратете работата с турбината! Потърсете помощта на квалифициран техник.

 

ПРОДУХВАНЕ НА ТУРБИНАТА

ВАЖНО! Задължително преди работа с турбината /сутрин и след обяд/, както и след всяка описана по-долу манипулация по поддържането, продухайте турбината, след това се смазват лагерите. Хванете и извадете турбината от държателя на инструменти. Задръжте борера с пръсти и включете педала за работа без охлаждащ шпрей в продължение на една минута. Въртете борера наляво и надясно между пръстите си.

 

ВАЖНО! Първо хванете борера, след това натиснете педала!

 

ПРОВЕРКА НА ВИНТОВИТЕ СЪЕДИНЕНИЯ

ВАЖНО! Тази проверка се прави по няколко пъти през деня. Контролирайте винтовото съединение между търбинния наконечник и турбинната глава, както и между турбинния наконечник и шлауха. При необходимост затегнете чрез специално ключе от принадлежностите.

 

РЕГУРИРАНЕ НА ОХЛАЖДАЩА СТРУЯ

Режещият инструмент може да работи със или без водно-въздушно охлаждане, което се командува от крачния педал. Воднота част на шпрея се затопля от бойлер. За да получите затоплен флуид, натиснете ключа. След около 20 минути водата се затопля.

Качеството на шпрея се регулира чрез колело, поместено на вентилното тяло на турбината. При сочене на червения знак към турбинната глава, струята ще бъде със средно качество. При завъртане наляво или надясно се изменя количеството на водата в шпрея.

 

ПОДДЪРЖАНЕ НА ТУРБИНАТА

 

ЕЖЕДНЕВНО ПОДДЪРЖАНЕ

-          Проверка на необходимия брой капки.

-          Продухване на турбината

-          Проверка на винтовите съединения

-          Регулиране на охлаждащата струя.

ЕЖЕМЕСЕЧНО ПОДДЪРЖАНЕ

Продухване на турбинния шлаух

За да се предотврати натрупване на масло, продухайте възвратния тръбопровод на турбинния шлаух чрез СТУДЕН СЪХ ВЪЗДУХ от комбинираната ръкохватка за най-малко една минута.

Изключете ключа за включване нагревателите на комбинираната ръкохватка. Освободете чрез развиване със специално ключе турбинния наконечник на шлауха. Вкарайте дюзата на ръкохватката в отвора на шлауха, отбелязан със стрелка.

 

ВАЖНО! Преди да започнете продухването се убедете, че от дюзата на ръкохватката излиза СУХ СТУДЕН ВЪЗДУХ!

 

ПЕРИОДИЧНО ПОДДЪРЖАНЕ ПРИ НЕОБХОДИМОСТ!

-          Почистване на дюзите

-          При работа с много варовита вода, финото отверствие на турбинната глава за охлаждане на борера, може частично или напълно да се запуши.

-          Почиствайте го периодично с приложената чистачка – телче от принадлежностите на турбината. Чрез тази процедура включвайте за кратки интервали турбината да работи с охлаждащ шпрей.

ПРОМИВАНЕ НА ТУРБИННАТА ГЛАВА

След продължително прекъсване работата  с турбината, може да започне да достига максималната си скорост много бавно. В такъв случай:

-       Избършете главата на турбината и я свалете чрез развиване на винтовото съединение. Внимавайте да не попадне абразивен прах в каналите на турбинната глава и на турбинния наконечник;

-       Впръснете етер с помощта на тулумбичка в отбелязания със стрелка отвор н турбинната глава, докато започне да излиза от другия отвор. Изтръскайте излишното количество етер от главата

-       Оставете турбинната глава да изсъхне. В сухата турбинна глава впръснете няколко капки от специалното турбинно масло в същия отвор, отбелязан със стрелка;

-       Завийте турбинната глава. Преди да започнете работа извършете описаните по-горе ежедневни поддържания.

 

ВАЖНО! Внимавайте да не попаднат етер и турбинно масло върху лакирани, пластмасови или гумени части на юнита.

 

ОСВОБОЖДАВАНЕ НА СЧУПЕН ИНСТРУМЕНТ

Отчупена опашна на борер, която след разхлабване на цангата не може да изпадне, избутайте с помощта на тънка тел, вкарана през отвора на задната капачка на турбинната глава.

ПОДМЯНА НА ЦАНГАТА

За да подмените цанга, която не задържа вече режещия инструмент, вкарайте специалнто ключе в отвора на задната капачка на турбинната глава и го завъртете 10 оборота, в посока обратна на часовниковата стрелка. Придържайте с върха на пръста краят на оста в предната част на капачката.

Вкарайте новата цанга със заострения край напред в задната капачка на турбинната глава и я завъртете няколко оборота.

 

ВАЖНО! ПРЕДИ ДА ЗАТЕГНЕТЕ НАПЪЛНО ЦАНГАТА, ПОСТАВЕТЕ БОРЕР!

 

ПОЧИСТВАНЕ НА ЦАНГАТА

Всеки месец сваляйте цангата от турбинната глава, по начина описан по-горе. Почистете резбата и я оставете за няколко минути в етер. Изсушете я със сгъстен въдух от ръкохватката. Смажете цангата със специално турбинно масло. Няколко капки от същото масло сложете и в турбинната глава. Поставете цангата както е описано по-горе.

ПРОМИВАНЕ НА ФИЛТЪРА

Всеки месец промивайте филтъра, който се намира във вентилното тяло между турбинния наконечник и шлауха. Развийте винтовото съединение и разделете турбинния наконечник от филтъра. Потопете филтъра за няколко минути в етер, след това го подсушете с въздух от комбинираната ръкохватка.

 

ВАЖНО! Потапяйте в етер само регулиращото колело за шпрея.

 

ВАЖНО! При извършване на всички тези манипулации вземете пред вид упътванията, дадени в раздел „Монтиране на турбината”

 

ПОЧИСТВАНЕ И ДЕЗИНФЕЦИЯ

Почиствайте турбинния наконечник и турбинната глава чрез  избърсване с марля, напоена в 95% спирт, за да не остане вода по външните повърхнини на турбината.

 

ВАЖНО! При почистване на предната част на турбинната глава внимавайте да не попаднат влакънца в турбинната глава! Почиствайте при свален борер!

 

ВАЖНО! В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ ПОСТАВЯЙТЕ ТУРБИННАТА ГЛАВА В ДЕЗИНФЕКЦИОННА ТЕЧНОСТ!

 

ВАЖНО! ПОРАДИ СПЕЦИФИЧНИЯ СИ ТЕХНИЧЕСКИ ДИЗАЙН, ТУРБИНАТА НЕ МОЖЕ ДА СЕ СТЕРИЛИЗИРА!

 

ХАРАКТЕРНИ НЕИЗПРАВНОСТИ И МЕТОДИ ЗА ТЯХНОТО ОТСТРАНЯВАНЕ

№ по ред

Наименование на повредата, външен признак

Вероятна причина

Начин на отстраняване

Забележка

1

От дюзовите отвори не изтича вода или е намаляла /водоспирателния кран на юнита е отворен/

1.1. Липса на вода

1.1. Да се провери дали има вода в шлауха, като се развие турбинния наконечник

1.2. Ако няма вода, повредата е във водната инсталация на юнита

Виж указанията в раздел „Монтиране на турбината т.5. Потърсете помощ на сервизен техник

 

 

1.2. Запушени дюзи

Почистване на дюзите с приложената тел-чистачка

Виж „Почиствана на дюзите”

2.

Турбината достига максималната си скорост много бавно

Заклеясване на турбинната глава

Промиване на турбината глава и продухване на шлауха

Виж „Прочистване на турбинната глава” и „Продухване на шлауха”

3.

Боргерът не се задържа в цангата

Дефект в цангата

Подмяна на цангата с резервна

Виж „Подмяна на цангата”

 

ВАЖНО! За всички други неописани дефекти се обръщайте към специализиран техник!

 

ВАЖНО! При изпращане на дефектна турбинна глава за ремонт поставете върху нея прахопредпазната капачка и я сложете в гилза комплект. Експедирайте я за ремонт в предвидения за това плик.

 

МИКРОМОТОР

Микромоторът представлява минниатюрен правотоков мотор с висок коефициент на полезно действие. Чрез наконечници с куплиране тип „MICRO MEGA” предава въртеливо движение на режещия инструмент за обработка тъканите на зъба. Комплектуван е с шлаух и електронен блок за управление. Произвежда се по лиценз на „СИМЕНС” ФРГ.

 

БЕЗОПАСНА РАБОТА

Куплираният към шлауха микромотор с поставен наконечник, режещ инструмент и шпрей-щекер лежи в леглото на държача на инструменти. Хванете и издърпайте микромотора в удобно за работа положение. Пускането му в действие става чрез същия крачен педал, както е описано за турбината при същото значение на графиката за работа със или без охлаждащ шпрей на режещия инструмент.

Водата за шпрея се затопля от бойлер, който се включва както е описано при турбината.

При работа без охлаждащ шпрей на мястото на шпрей-щекера може да поставите глух щекер, който се намира в комплекта на микрмотора. В такъв случай може да се работи с двете страни на педала

ИЗМЕНЕНИЕ ПОСОКАТА НА ВЪРТЕНЕ

Микромоторът може да се върти наляво или надясно. Посоката на въртене се избира чрез ключ, монтиран на лицевата плоча на масата. Графично обозначение над ключа трябва да се разбира ката: при натисната горна част на ключа – посока надясно; при натисната долна част на ключа – посока на ляво.

 

ВАЖНО! Промяна на посоката на въртене да се извършва само при спрял микромотор!

 

ПРОМЯНА НА ОБОРОТИТЕ

Оборотите на вала на микромотора се изменят плавно и безстепенно в границите от 4000 до 37 000 min-1 посредством потенциометър, поместен върху лицевата плоча на масата.

При завъртане ключа надясно оборотите се увеличават.

 

ВАЖНО! Тази промяна на оборотите може да се извършва и при работещ микромотор. Чрез използването на понижаващи и повишаващи наконечници, оборотният диапазон на режещия инструмент може да бъде от 600 до 120 000 min-1.

 

ПОДЪРЖАНЕ НА МИКРОМОТОРА

ЕЖЕДНЕВНО

Само чрез избърсване със суха кърпа.

 

ВАЖНО! Никога не смазвайте микромотора! След приключване на работния ден свалете наконечника, за да не се оттича маслото, с което е смазан микромотора.

 

Не дръжте микромотора в близост до магнитни предмети или друг микромотор. Допустимото минимално разстояние е 20 mm.

ПОЧИСТВАНЕ НА  ВЪГЛЕНОВИТЕ ЧЕТКИ

Ако въпреки почистването на контактните пластити дефектът не е отстранен, подменете въгленовите четки. Развийте шлауха от микромотора. С помощта на отвертка освободете винтовете. С пинсета повдигнете и завъртете навътре пластинките, така се изваждат въгленовите четки. Поставете  новите четки в обратна последователност.

 

ВАЖНО! Да се използват само въгленови четки, доставени от завода производител!

Ако старите въгленови четки не са износени повече от 2,5 мм, не е необходимо да ги подменяте.

 

ВАЖНО! При поставянето на старите, неизносени въгленови четки, внимавайте да не разместите местата им. Поставете ги в първоначалното им положение.

 

ВАЖНО! При монтирането на микромотора спазвайте указанията, дадени в раздел „Монтиране на микромотор”.

 

ПОДДЪРЖАНЕ НА НАКОНЕЧНИЦИТЕ НА МИКРОМОТОР

 

Важно! Микромоторът  работи с наконечници с куплиране тип “MICRO MEGA”.

 

ЕЖЕДНЕВНО ПОДДЪРЖАНЕ

Всяка вечер след приключване на работния ден свалете наконечника от микромотора. Потопете главата му в чаша с разтвор от 50% фреоново масло ХФ12 и бензин за няколко минути. Извадете наконечника и го поставете в чаша, на дъното и, с лиглин, за да се изцеди излишното масло до сутринта. В задния край на наконечника капнете 3-4 капки от същия разтвор, за да се смажат лагерите.