Общи правила и норми по безопасността при строителни машини и подемни механизми

 1. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

1.1. До управление на машини и механизми се допускат лица, които имат документи за право на управление на дадена машина и след проверка на техните знания и практическа подготовка.
1.2. Машинистите, обслужващи машините, трябва да бъдат снабдени с:
1.2.1. Инструкция по техниката на безопасността.
1.2.2. Удостоверение за проведен встъпителен и производствен инструк-таж по ТБТ.
1.2.3. Технически наръчник за експлоатация (справочник за строителни машини.
1.2.4. Дневник на машината. 1.2.5. Санитарна аптечка, съдържаща най – необходимите медикаменти, лични предпазни средства (диелектрични боти и ръкавици) при работа с електрически багер.
1.3. Работниците, които обслужват и управляват машините, трябва да бъдат снабдени с инструкции, съдържащи изискванията на техниката на безопасността, указанията на сигналната система, правилата за управление на машината, правилата за пределно натоварване и допустимата скорост на работната машина.
1.4. Машини и механизми, които при пускане, през време на работа и при придвижване, могат да бъдат опасни за обкръжаващите ги, трябва да бъдат снабдени със звукови и светлинни сигнални устройства.
1.5. Преди да започне работа, машинистът е длъжен щателно да прегледа техническото състояние на машината и когато се убеди в пълната й изправност, може да започне работа.
1.6. Забранява се да се работи с неизправни и необезопасени машини (неизправни: механизми за управление и ходова част, съединител, спирачни системи, сигнални и контролни устройства, горивни резервоари и тръбопроводи, карбуратор и горивна помпа, както и работа при снети предпазни ограждения и т.н.).
1.7. Не се допуска зимно време двигателят на машината да се подгрява с открит огън (поялна лампа или факел). Ако двигателят се пуска трудно, при застудяване, в радиатора се налива подгрята вода до 70ОС – 80ОС, а в картера подгрято масло до 70ОС.
1.8. Всяка наново монтирана или ремонтирана машина трябва да бъде прегледана и изпитана на празен ход и натоварване. За изпитването трябва да се състави акт и да се направи съответно записване в книгата (дневника) на тази машина, след което се пусне в експлоатация.
1.9. Забранява се почистването, преустройството, регулирането, отварянето и ремонтирането на машините и съоръженията, ако не е изключено електрозахранването на същите, не са изключени двигателите (моторите) и не са блокирани движе-щите се и ходови части.
1.10 Забранява се пускането и управлението на машината от външни лица, нямащи отношение към работата и документ за правоуправление.
1.11 През време на работа и движение на машината на машиниста се забранява:
1.11.1. Да слиза и се качва на машината през време на работа, влизане под нея, както и отлъчване при запален двигател.
1.11.2. Да пуска в кабината лица, нямащи отношение към работата, и да разговаря с тях.
1.11.3. Да предава управлението на машината на друго лице без заповед на ръководителя на строежа.
1.12. Забранява се да се смазва, гресира и ремонтира машината при запален двигател.
1.13. В неработно време всички механизми трябва да бъдат в положение, което изключва възможността за пускането им в движение от странични лица, като за целта пусковите приспособления трябва да бъдат изключени и затворени.
1.14. Бутилките за сгъстен въздух при дизеловите машини трябва да имат маркировъчни данни върху самата бутилка, да бъдат боядисани в черен цвят и над-пис с бял цвят “ВЪЗДУХ”, етикет от завода – пълнител с данни, че е напълнен с въз-дух.
Забранява се свързването на бутилка с двигателя, ако не е абсолютно сигурно, че в бутилката има въздух, а не кислород. Трябва да се има предвид, че при подаване на сгъстен кислород вместо въздух може да се стигне до експлозия. В случаи на несигурност относно съдържанието на бутилката тя се връща на завода – пълнител.
1.15. Не се допуска загряването на бутилката с огън с цел да се повиши налягането на въздуха в същата при студено време, защото стените на бутилката отслабват и може да бъде, причинена експлозия на последната.
1.16. За нощна работа машината трябва да бъде снабдена с фарове и работното поле трябва да бъде добре осветено. При нужда да се прокара допълнително осветление, инсталация с лампи, прожектори и др.
1.17. Забранява се да се превърта с манивела прегрят двигател, за да не се получи обратен удар от предварително запалване на горивната смес.
1.18. Забранява се по – нататъшна работа с машина след забелязване на неизправности по нея.
1.19. Строго се забранява да се преминават железопътни линии извън определените за преминаване места, а също така и при приближаващ влак. Преминаването на железопътна рампа се разрешава само на първа скорост.
1.20. При отваряне капачката на радиатора при загрят двигател да се използват ръкавици или други предпазни средства – за предпазване от обгаряне от парата или врялата вода. При този случай да не се стои срещу вятъра и над капачката. Да се внимава от изгаряне при изпускане на водата от радиатора, когато е загрят.
1.21. Максималните наклони за преодоляване да бъдат в зависимост от данните за устойчивост на конкретната машина. Преодоляването на такива наклони да се извърши с минимална скорост без резки завивания.
1.22. При сигнал за нередност машината се спира от работа и се отстраняват всички неизправностти при изгасен двигател.
1.23. За избягване на експлозии се забранява при отваряне на капачката на горивния резервоар да се удря върху нея с металически предмет.
1.24. При зареждане на машината с гориво или при контролно оглеждане на горивния резервоар забранява се да се пуши или носи открит огън. В случай на въз-пламеняване на горивото пламъкът трябва да се засипе със суха земя, пръст или пясък или да се покрие и задуши с платно или брезент, но в никакъв случай да не се залива с вода.
1.25. След приключване на работа всички машини и съоръжения трябва да се оставят в състояние, което изключва възможността за пускането им. Пусковите приспособления трябва да бъдат изключени и затворени.
1.26. При работа и придвижване на строителни машини близко до електропроводни линии трябва да се съблюдават следните изисквания:
1.26.1. Забранява се работа на багери, стрелови кранове, автотоварачи и други машини и механизми непосредствено под проводниците на електропроводни линии. За целта на съответни места да се поставят предупредителни знаци и надписи.
1.26.2. Работа на указаните в предходната подточка машини и механизми в близост до електропроводни линии се допуска само в изключителни случаи при условие, ако разстоянието по хоризонтала между крайните точки на механизма, товарните въжета или товари (при най – голямо рамо на работния орган) и най – близкия проводник от електропроводната линия е не по – малко от указаното в следната таблица:

Напрежение в електропроводната линия в кВдо 11 – 2034 - 110154220330 - 500
Разстояние в метри1.524569

Разрешение за работа в тази зона дава писмено ръководителят на строежа.

1.26.3. При придвижване на строителни машини и механизми, а така също при превозване на оборудване и конструкции под електрически проводници на електропроводни линии разстоянието на вертикала между най–горната точка на преместваната машина или оборудването и най–ниската точка на провисването на електрическия проводник трябва да бъде не по–малко от указаното в следната таблица:

Напрежение в електропроводната линия в кВдо 11 – 2035 - 110154 - 220330 - 500
Разстояние в метри12346

Работата със строителни машини, както и преместването им в близост на електропроводни линии, трябва да се изпълнява под непосредственото ръководство на ръководителя на строежа.

При невъзможност за съблюдаване на дадените по – горе условия от електро-проводната линия трябва да се изключи напрежението, както по време на работа на машините, така също и при тяхното преместване.

1.26.4. Забранява се да се изпълняват строителни работи, складиране на материали, устройване на площадки за гариране в охраняваната зона на високоволтовата електропроводна мрежа. Охраняваната зона на високоволтовата електропро-водна линия, минаваща по територията на строителната площадка, се определя от успоредни линии на разстояние от крайния проводник на високоволтовата линия, както следва:

напрежение до 20 кВ включително              - 10 м

напрежение от 21 до 35 кВ включително    - 15 м

напрежение от 36 до 110 кВ включително  - 20 м.

1.26.5. На строителните площадки и подстъпите към тях в местата, където се налага преминаването на транспортни средства под високоволтови линии, трябва да се поставят предупредителни табели, в които да се посочва стойността на напрежението, височината от земята до най–ниската точка от проводниците и допустимият габарит за безопасно преминаване.

1.27. При монтажа, експлоатацията и поддържането на машините да се спазват изискванията по охрана на труда, дадени в инструкцията на завода–производител на машините.

1.28. Машинистът е длъжен да дава предупредителен сигнал преди пускане на машината в движение.

1.29. Работниците, обслужващи машините и механизмите, трябва да бъдат облечени в костюми от леснокъсаща се материя, без увиснали краища. Жените непременно да работят в комбинезони или панталони. Косите им да бъдат прибрани в шапка без увиснали краища. Работенето със забрадки или шалчета се забранява.

1.30. Конструкцията на преобръщащи се или с подвижно (откриващо се) дъно кофи и грайферно устройство трябва да изключва всякаква възможност за самопроизволно обръщане или отваряне при издигане или преместване на товари.