Инструкция по безопасност на труда при товаро-разтоварни работи

 А. Стифиране на палетизирани товари.
1.     Преди оставяне на уедрените товарни единици водачът на товароподемната машина трябва да сс убеди, че там няма хора, предмети и други товари.
2.     При складиране на палетизирани товари по височина (стифиране) без стелажи водачът трябва предварително да е убеден в стабилността на по-долните редове и здравината на тяхната опаковка.
3.     При подреждане на стелажа водачът трябва да е убеден, че размерите на уедрената товарна единица не надвишава тези на стелажните клетки.
4.     При бсзстелажно стифиране (подреждане) когато горните редове лежат непосредствено на долните, се забранява подреждането на палети с различна опорна повърхност.
5.     Да не се стифират без стелажни единици (палети) товари с неправилна форма на пакета.
6.     Вилите сс изваждат от палетите, след като товарът се установи в устойчиво положение.
7.     При стифиране на контейнерни палети, сто- ечни палети или при смесено стифиране, изваждането на вилките става, след като товарната единица е легнала стабилно във фиксаторите на тази от долния ред.
8.     Подреждането на палетизирани товари в транспортните средства не трябва да става на повече от 2 реда по височина.
9.     Разстоянието между уедрените товарни единици при подреждането им в складове не трябва да бъде по-малка от 300 мм.
10.     При стифиране на тежки и леки уедрени товарни единици по-тежките сс поставят отдолу.
Б. Контейнери
11.     Подреждането на контейнерите върху товарно-разтоварните площадки става при спазване на габаритите за поставяне на контейнера до подкрановия път и жп коловоз.
Разстоянието от главата на близко стоящата релса на жп коловоз до контейнера трябва да бъде не по-малко от 2000 мм, а разстоянието до най-издадените части на крана до контейнера не по-малко от 700 мм.
12.     Разположението на пътищата за преминаване на автомобилите сс определя в зависимост от типа на товароподемната мадшна в съответствие с типовите проекти. Общата осветеност на контейнерните площадки трябва да бъдат 15 до 25 лукса независимо от вида на осветлението (луминеоцентно, живачно, лампи с нажежени спирали и др.).
33.    При качването върху контейнера за закачване и откачване на захватнитс приспособления задължително трябва да се използва стълба.
14.     Вдигането на пълни и празни контейнери трябва да става само с окачване на четирите . уши. Забранява се окачването за две уши. Повдигането на два контейнера едновременно се допуска само при положение, че кранът е снабден с подходяща траверса.
15.     При натоварването на контейнера на мо- торно превозно средство водачът на последното трябва да е извън кабината на безопасно разстояние.
16.     Забранява се присъствието на външни лице на контейнерната площадка.
17.     Забранява се прикачваните да стоят на покрива на контейнера при неговото повдигане или преместване.
18.     Забранява се манипулирането на контейнери с нсзатворсни врати.
19.     Забранява се на работниците да стоят върху контейнера и на разстояние, по-малко от 2000 мм, когато се повдига, премества или сваля със съответната товарно-разтоварна машина.
20.     След натоварването на пълни или празни контейнери прикачваните трябва да проверяват
дали са затворени вратите на всеки.
21.     Забранява се стифирането на контейнери, когато покривите им са хлъзгави (поледица, сняг и др.). При стифирането работниците трябва предварително да изчистят покривите на контейнера от сняг.
22.     Забранява се преминаването от контейнер на контейнер чрез прескачане. Преминаването може да се извърши само тогава, когато разстоянието между отделните контейнери не е по- голямо от 500 мм.
23.     Пакетираните дългомсрни товари, натоварени в трансиортното средство, допълнително се укрепват по преценка на отговорника по товарно-разтоварните работи.
24.     Забранява сс стоенето на работници в обсега на завъртане на товар от дългомсрни материали.
25.     Обвързващите средства при дългомсрни материали се поставят на разстояние, не по- малко ог 500 мм от краищата на пакета.
26.     Пакетираните товари се складират само на подравнени площадки.
27.     Преди да започне разтоварването на пакетираните дългомсрни материали от транспор- тното средство, се оглежда състоянието на пакета. Ако се открие кръстосване на пакетите, несигурност в обвързващите и носещите връзки ръководителят е длъжен да определи начина за най-безопасното им разтоварване.
28.     При използване на вилкови товарачи трябва да сс следи за равномерното разпределение на теглото на пакета върху вилките.
29.     Разположението на носещите връзки трябва да осигурява хоризонтални положение на повдигания пакет.
30.     Прикачвачът е длъжен да окачва товара в центъра на тежестта. Не се допуска влачене или люлеене на пакета.
.31. Повдиганият пакет на височина 25-50 см сс оглежда от прикачвана след като той сс убеди в пълната му изправност и стабилност, дава знак (сигнал) за по-нататъшното повдигане. В противен случай пакетът трябва да бъде оставен на пода (земята) за оправяне.