Инструкция по безопасност на труда при работа на вътрешно-заводския транспорт

 1.     За водачи на мотокари и електрокари могат да се назначават само лица притежаващи необходимата правоспособност е документ за правоуправление.
2.     Ежегодно да се организира разглеждане на правилника по безопасността на труда пи експлоатацията на електрокари и мотокари. Да сс провежда инструктаж и обучение по безопасността на труда всяко тримесечие.
3.     Мотокаристи и електрокаристи са длъжни да познават най-подробно и безусловно да спазват инструкцията за експлоатация и обслужване на мотокарите и електрокарите на завода производител.
- 4. Да се организират чрез механика ежедневни сутрешни прегледи на техническото състояние на електрокарите и мотокарите като се разрешава пускането на работа само на технически изправни електрокари и мотокари.
5.     Категорично се забранява допускането до работа без технически изправни спирачки, светлини, звукова сигнализация и др. без всякакво изключение на електро- и мотокари.
6.     Ежегодно всички електрокари и мотокари и други нерегистрирани МПС да сс подлагат на технически преглед.
7.     Ежедневно преди отпочванс на работа, водачите на електрокари и мотокари са длъжни да правят обстоен преглед и проверяват техническата изправност на кормилната уредба, спирачката система, светлинната и звукова система, изправността на повдигателната уредба, действието на хидравличната система, изправността на налягането на гумите и при констатиране на неизправности да не отпочват работа до отстраняването им.
8.     Категорично и във всички случаи се забранява на водачите на електрокари и мотокари преди и по време на работа да употребяват алкохол включително и бира.
9.     Категорично се забранява на водачите на мотокари и електрокари по време на движение да пускат волана, да се хранят, четат, да разговарят, да се карат, да управляват с мокри омаслени ръце.
10.     Забранява се на водачите на мотокари и електрокари да допускат претоварването над нор- малната товароподемност.
11.     Забранява се на водачите на електрокари и мотокари да возят хора на платформите и на
виличнитс рогове без всякакво изключение.
Разрешава се возенето само на един придружител отпред до водача, ако има втора седалка за сядане.
12.     При работа в складове при преминаването през стеснени места, проходи, пътища, при преминаване покрай работници, през предверия, врати, при всички случаи движението из цеховете да сс извършва задължително със съобразена скорост.
13.     При тръгване и движението на карите водачите са длъжни, да подават своевременно установените звукови сигнали, тръгването и спирането да се извършва плавно.
14.     Забранява се на водачите на кари да допускат резки и остри завои, както и рязкото спиране, освен в случаите за предотвратяването на транспортни произшествия.
15.     При тръгване и движение водачите на кари да гледат по посоката на движението пос- тоянно да следят състоянието на товара, чистотата на пътя, като се съобразяват и с техническото състояние на карите.
16.     Забранява се товаренето и превозването на товари без странични капаци, които се разпиляват и падат, както и превозването на товари над височината на страничните капаци, поради опасността при внезапно спиране, от падането им върху водача и допускането на трудова злополука.
При необходимост от извозването на същите задължително стабилно да сс укрепват чрез завързване.
17.     Забранява се на водачите на кари да преотстъпват превозните средства на други лица без писмена заповед на ръководителя.
18.     При движението водачите да проявяват изключително висока дисциплина, съобразител- ност и внимание, като предпазват работниците и машините от блъскане и злополуки, като особено внимание обръщат на невралгичните места, където пресичат, преминават и се събират работници.
19.     Водачите на електрокари повдигани при работа в цеховете и складовете, да манипулират и транспортират само технически изправни палети, които не са деформирани, изкривени, смачкани, като уравновесяват правилно товарите.
20.     При вдигане или сваляне на палети наредени на височина по няколко реда да проявяват голямо внимание от бутането на палети на земята.
21.     На водачите и електрокарповдигачите се забранява:
а) Да превозват високо повдигнат товар на виличните рогове, освен при вдигане и свалянето им. Същите да се транспортират на 300 мм от пода.
б) Да качват и вдигат на високо хора.
в) Да отпочват работа, когато няма необходимата видимост, да обработват товари, когато същите не са добре балансирани, разположени и превишаващи допустимата товароподемност.
г)    Да отпочват работа, когато работното място, площадка е разхвърляно и когато в мястото на повдигане, сваляне, подреждане и в близост до него има хора и същите са застрашени от злополука при евентуално обръщане на товари - палети.
22.     Ръководителя, бригадира, механика и всички водачи на електрокари и мотокари са задължени и отговарят в своята работа да спазват най-строго настоящата инструкция, па правилника по безопасността на труда при експлоатацията на електрокари и мотокари както и на правилника за движението по пътищата, а също и на издадените заповеди в това отношение.
23.     За допуснати нарушения в това отношение виновните лица носят административни и наказателна отговорност.