Целта
на инструктажа — да се научат учениците
на безопасна работа.
Злополука
е всяко контузване, убождане, срязване, навяхване, изкълчване, счупване и смърт
при отиване - или връщане от училище.
Указания за предпазване от трудова злополука.
При отиване и връщане от училище
се пазете от подхлъзване, спазвайте правилника за уличното движение на
пешеходци. Не стъпвайте по капаците на шахтите по двора на училището (опасност
от пропадане).
Не разливайте течности в
работните помещения (масло, вода и др.) при слизане и
качване по стълбищата се движете внимателно.
Поддържайте чисто работното си
място.
Не стъпвайте по електропроводите,
не се занимавайте с неприсъща за вас работа.
Учениците са длъжни:
Да спазват правилника за
движението на пешеходците по улиците и пътищата.
Да спазват санитарно-хигиенните
изисквания в училище.
Да спазват противопожарните
изисквания предвидени в правилниците и наредбите.
Да не се допуска разхищение на училищно имущество и кражби.
Преди започване на работа да огледат внимателно работното си място и при
забелязване на най-малки неизправности, веднага да уведомят преподавателя.
По
време на работа да изпълняват с голямо внимание и съсредоточеност само определените
дейности.
Всяко
разсейване, отклоняване на вниманието и разговори могат да доведат до неприятни
злополуки и нещастия.
При
злополука своевременно да съобщават на учителите, за да вземат бързи мерки за
спасяване здравето и живота на учениците.
На учениците строго се забранява:
Самоволно
да напускат или сменят работното си място.
Самоволно да извършват
поправки на ел. уреди, инструменти, ел. инсталации, контакти, ключове, мебели и
др.
Внасянето в сградата на
училището на запалителни, взривни материали, опасни химикали / кибрит, запалки,
бомбички, патрони, пиратки, киселини, основи, живак, фосфор/.
Сядането на прозорците и
парапетите и надвесването над тях.
Влизането в кабинети,
лаборатории в неучебно време без знанието на преподавателя.
Пушенето в сградата на
училището и училищния двор.
Самоволно включване в
отсъствието на учител на ел.уреди, запалителни материали.
Да играят с остри предмети /
игли, пергели, стъкла, ножици, триъгълници, ножове, гвоздеи и др. /
Внасянето в училище на семки,
както и храни, незащитени от ХЕИ, с неясен произход и качество, продавани от
случайни търговци.
Тичането по коридорите, в
класните стаи и кабинетите.
Паленето на огньове от
отпадни и други материали в двора на училището.