1. Да се спазват изискванията на Правилника за
безопасност на труда за устройство и обзавеждане на кабинета по химия в
училището. Противопожарните строително–технически норми, Правилникът за
осигуряване на безопасни условия на възпитание, обучение и труд на учебното
заведение и произтичащите от тях нормативни и поднормативни актове.
2. За обучение в кабинета по химия се допускат
ученици, които са преминали начален инструктаж и инструктаж на работното място
за безопасна работа, хигиена на труда и пожарна безопасност по утвърдените
програми.
3. Преди започване на всяко лабораторно занятието
в кабинета по химия учителят трябва да инструктира учениците за безопасните
начини за провеждане на предстоящите опити и опасните моменти.
4. Не се допуска по време на учебното занятия
учениците да работят самостоятелно, без наблюдение от учителя.
5. Оставане на ученици през време на почивката в
кабинета без присъствие на учител не се допуска.
6. По време на учебното занятие с опити учениците
да ползват подходящо облекло и лични предпазни средства.
7. Кабинетът да бъде обзаведен с подходящо
резервно осветление и да има приспособления за промиване на очите в случай на
увреждане и аптечка за оказване на първа долекарска помощ.
8. При неяснота при провеждане на опити учениците
да искат съвет от учителя.
9. Повтаряне на опита или извършване на други
опити да става само след съгласието на учителя.
10. Към учениците да се проявява взискателност за
точна и вярна работа с химическите препарати и вещества и познаване на
несъвместимите един към друг химикали.
11. На учениците се забранява:
- да опитват на вкус веществата;
- да използват неизмити съдове;
- да хващат реактивни стъкла и банки с мокри или
сапунени ръце;
- да насочват отворите на епруветките към хора или
към собствените си лица;
- да изнасят извън кабинета химически вещества;
- да внасят храна и да се хранят в кабинета по химия.
12. Манипулации, свързани с отделяне на токсични
вещества, да се извършват в предназначени за целта смукателните шкафове.
13. Подът и плотовете на местата, където се
провеждат опитите могат да се покриват с линолеум.
14. На всяка работна маса да има по една
киселинноустойчива мивка, снабдена със студена и топла вода.
15. Изпаряването на водна баня и изгарянето в
келдалова колба с минерални киселини да се извършва задължително в камина при
включена вентилационна уредба, като главата на работещия е извън камината.
16. Бутилките с втечнени газове се закрепват
неподвижно и далече от отоплителните тела. При манипулация с тях да се
използват редуцир–вентили.
17. При филтриране и промиване трябва да се
избягва разливането на течности по работните маси и по ръцете, а когато
промиването се извършва с горещи течности, на промивните съдове се поставят
подложки от топлоизолационен материал.
18. Дестилацията на вода да се извършва с
дестилатор, при който включването на електрическия ток да е блокирано с
водозахранването. При прекратяване на дестилацията най-напред да се изключва
електрическият ток, а след това да се спира водата.
19. При работа с центрофуга външният капак да бъде
здраво затегнат. Отварянето му да се извършва само след цялостното спиране на
въртящата се система.
20. При употреба на маслени бои се внимава да не
се превиши пламната точка на маслото.
21. При нагряването с различни видове нагреватели
под тях да се поставя подложка от топлоизолационен материал.Спиртните лампи да
не се гасят чрез духане, а само с капачките им.
22. При дестилация на разтвори да не се допуска
пълно отделяне на течността, за да се избегне счупването на апаратурата и/или
евентуално изгаряне.
23. Отровни и разяждащи разтвори да се пипелират
само с автоматични пипета или с пипети, които имат специални уширения.
24. При пренасяне на съд с горяща течност да се
държи с двете ръце дъното на съда се държи с едната ръка, под която е поставена
кърпа.
25. Забранява се на учениците да пренасят и
преливат разяждащи и отровни химически вещества в обемисти съдове.
26. Преливането на киселини и други разяждащи
течности от един съд в друг да се извършва от персонала/преподавателя с помощта
на специални стативи или сифони. Лицата, извършващи преливането, трябва да
бъдат със специално работно облекло, гумирани престилки, ръкавици и обувки-
киселинно устойчиви. Очите трябва да бъдат защитени с очила.
27. Под наблюдение на преподавателя учениците
могат да разреждат сярна киселина, като я наливат на тънка струя по стените на
съда с хладка вода като едновременно с това я разбъркват.
28. Да се налива концентрирана сярна киселина в
съд с вода, а не обратното, поради опасност от експлозия.
29. Концентрирани киселини и основи да се
неутрализират с разредени разтвори на основи, които преди това се разреждат с
дестилирана вода.
30. Вземането на алкални метали и на техните окиси
и хидроокиси, трябва да се извършва с пинсети (по възможност с платинови
краища) или с порцеланови (пластмасови) лъжички.
31. Шишета с бром, водороден прекис,
флуороводородна киселина и други разяждащи течности трябва да се отварят така,
че гърлото им да бъде насочено в посока, където няма други лица.
32. Всички отровни вещества (цианови соли, живачен
хлорид, арсенови соли, разтворими соли на бария, бруцин, серовъглерод, бял и
жълт фосфор и други) да се съхраняват в добре затворени съдове и специални
шкафове, които да се заключват. На съдовете да се поставят етикети с надпис
„отрова".
33. Отровните вещества във вид на кристалчета или
разтвори да се държат в специален шкаф в лабораторията и в количество,
необходимо за работа само за един ден, а на шкафа да се поставя надпис
"отровни вещества".
34. Остатъците от разтвори на отровни вещества да
се изхвърлят или унищожават съгласно указанията на преподавателя.
35. След работа с отровни вещества ръцете
задължително да се измиват старателно.
36. Забранено е съхранението на напитки и
хранителни продукти в съдове, които се употребяват в химическата лаборатория.
37. Бутилките с втечнени газове и газове под
налягане трябва да се пазят от удар, механични повреди и нагряване, да се
помества на специални поставки, да са снабдени с редуцил–вентили, чиято употреба е задължителна. Вентилите да се пазят от
замърсяване, особено с масла и мазнини.
38. Забранено е уплътнението на гайките и
свръзките на бутилките, съдържащи кислород, с материя от органични вещества.
39. Запушалките на реактивните стъкла трябва да се
отварят внимателно, като отворите на стъклата да се насочват към тавана.
40. В загрети течности над 100°С не трябва да се
поставят парченца пемза, активен въглен и други, тъй като това може да
предизвика буйно кипене, което често пъти е съпроводено с нежелателни
последици.
41. Реактивните стъкла не трябва да се запълват
повече от 2/3 от обема им. Това е от съществено значение за лесно изпаряващите
се вещества и за тези, при които се отделят газове.
42. Химическите вещества трябва да се съхраняват в
подходящи добре затворени банки със запушалки с шлифтове, като се поставят на
точно определени места,според съвместимостта им с други химични вещества.
43. Всички стъкла и банки да са картотекирани и да
имат четливо написани етикети за съдържанието им и указание за работа с тях.
44. Използуването на живака за лабораторни опити
се допуска само при невъзможност да се замести с друго вещество и непременно
над вана, за да може да се събере при евентуално разливане.
45. Забранено е смесването на бертолетова сол с
органически вещества,
46. Забранено е откриване на пропуски по
газопроводната мрежа с пламък. Същото да се извършва със сапунен разтвор.
47. При нагряване на химикали в епруветки е
необходимо отворът им да не бъде насочен към работещия или към тези в
съседство. За равномерното нагряване целият обем на течността внимателно да се
движи и върти епруветката над пламъка.
48. Забранява се оставянето без наблюдение на
камините, в които се работи с леснозапалими и отровни вещества.
49. Забранява се оставянето на лесноизпаряващи се
течности в открит съд.
50. Забранява се директното изхвърляне в
канализационната система на отработени разтвори, съдържащи отровни, запалителни
или разяждащи вещества. Същите да се събират в съдове и след съответната
обработка (неутрализация) да се изливат в каналите.
51. Забранява се да се изхвърлят в съда за
отпадъци каквито и да са отпадни материали, напоени с бензин, газ или други
леснозапалими вещества.
52. Горими вещества (бензин, етер, терпентин и
други), които не са разтворими във вода, да не се гасят с вода.
53. Всички ученици трябва да бъдат запознати с
начините за работа с пожарогасителните уреди и съоръжения.
54. На учениците е забранено да извършват поправки
на електрическите уреди, инсталации, съоръжения и други в кабинета.
55. След приключване на работа да се изключват
всички нагревателни уреди и съоръжения и се проверяват от дежурния в
лабораторията.