Правила за безопасна работа при ремонт на автомобили

 1.  Преди започване на работи и дейности по техническото обслужване или ремонта на дадено моторно превозно средство, непосредствения ръководител е длъжен да провери състоянието и подготовката на работните места, съоръженията и инструментите във връзка с безопасното изпълнение на ремонта.

2. Забранено е вкарването в помещенията за техническо обслужване и ремонт на моторни превозни средства с товар.

3.  Забранено е установяването на моторни превозни средства за определен ремонт на работни места, които не са предназначени за тази цел.

4. Забранено е на лица, нямащи свидетелство за правоуправление за съответната категория моторно превозно средство да извършват маневри с тях в помещенията за техническо обслужване и ремонт.

5. При установяване на автомобила за ремонт, преди започване на работи и дейности по обслужването същият трябва да  се осигури срещу самопридвижване, чрез подклинване със специални дървени или железни клинове пред предните и зад задните ходови колела.

6. Използването на повдигателни крикове, трябва да става след предварителната им проверка за изправното им състояние и действие. При констатиране на дефекти по тях не се разрешава употребата им.

7. При демонтаж и монтаж па детайли и конструкции с тегло над 16 кг. да се използуват подемни машини и количка. Връзването на детайлите да става със сапани от стоманени въжета с уши в краищата.

8. Забранява се връзване и повдигане на детайли и конструкции с подръчни материали, арматурно желязо, конопени въжена, тел и др.

9. Качването и слизането от моторните превозни средства да
става внимателно и с прибрано работно облекло.

10. Забранено е пушенето в помещенията за техническо обслужване и ремонт на МПС с изключение на местата определени от органите на противопожарната охрана.

11. Забранено е по автомобилите да се оставят инструменти и разглобени части на места, където при най-малкото сътресение е възможно тяхното падане.

12. Забранено е едновременното обслужване или ремонт на МПС
от работници, когато същите трябва да работят един над друг.

13. Забранено е да се стои или работи под, или над МПС,
агрегати, кабини и др. повдигнати изцяло или частично само с повдига­телни съоръжения, когато същите са закачени направо на куките им или посредством захватни приспособления.

14. При извършване на демонтажни работи, свързани с избиване
на клинове или болтове, отсичане глави на болтове или нитове и при други подобни операции, извършващият ги трябва предварително да е взел мерки срещу възможността от нараняване на работещите в съседство работници.

15. Забранено е удължението на гаечните ключове с друг ключ,
както и поставянето на железни пластинки между ключа и гайката при развинтването им. Удължаването да става само със специален удължител.

16. Забранено е отвиването на гайки с чук и секач.

17. Забранено е отварянето на метални запушалки на спирачки,
прибори и резервоари, когато те се намират под налягане.

18. Заваръчните работи при ремонт на МПС трябва да се извършват в съответствие със специалните правилници и инструкции само от лица имащи правоспособност за това.

19. Забранява се изправянето на деформирани шасита посред­ством греда, бутана от автомобил.

20. При сглобяване на отделни части по автомобила съвпадането на отворите да се проверява с метален пробой.

21. Забранено е да се оставят да работят на място двигателите на МПС, забраната не се отнася за случаите, когато естеството на работа налага двигателят да работи. В тези случаи трябва да бъдат взети мерки за отвеждане на отработените газове извън помещението.

22. Забранява се извършването на преглед, ремонт и регулировки при работещ двигател.

При залепване и изкърпване на резервоари и съдове съхраня­вали леснозапалими течности, същите да се промият най-малко два пъти с чиста течаща вода, като пробития край остане отгоре.

Забранява се на автомонтьори да отстраняват повреди по ел.табла и инсталации.

25. Влизането и излизането от каналите за ремонт да става по стълбите в двата края на същите, като се внимава да няма движение на МПС.

25. Цялата площ на работното място и района на сервиза трябва да се поддържа постоянно чиста. Всякакво замърсяване с масло, нафта и др. да се почиства със стърготини или пясък.

26. Всички съоръжения (менгемета, наковални, настолни бормашини др.) трябва да бъдат прикрепени стабилно към работните ме с т а.

27. При работа в тъмно време (през нощта и деня) когато се налага използуването на преносими лампи, напрежението на ел.енергията не трябва да превишава 24V.    |

28. Всички машини и съоръжения, имащи непосредствена връзка ел.ток или опасност от попадане под напрежение, трябва да бъдат заземени съобразно изискванията.

29. Всички инструменти трябва да бъдат напълно изправни и окомплектовани.

30. Източването на маслата да става в метални съдове, които да се съхраняват съгласно противопожарните изисквания.

31. Миенето на детайли, възли, механизми, агрегати, и др. с алкални обезмаслители да се извършва само на определените и съответно обезвредени места.

32. Забранено е измиването на части с бензин.

33. Забранено е в помещенията за техническо обслужване и ремонт съхранението на гориво-смазочни материали в количества, превишаващи необходимите такива за работна смяна.

34. Работодателят е длъжен да дава за ползване от работниците на изправни, годни за употреба и отговарящи на съответните нормативни документи работно облекло и лични предпазни средства.